Hur justerar man mellanrummet? sekundären.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Jag har en ski doo rev 2003 som jag skulle behöva justera mellanrummet mellan sekundärtallrikarna så att dom blir tajtare/mindre mellanrum.
Det finns ett litet hål som man kan justera så att det blir större mellanrum men hur gör man för att få mindre? det funkar ju inte att vrida åt motsatta hållet.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Du har en gängad ring i plast eller aluminium som din haknyckel i verktygssatsen passar på, denna har även en låsskruv! Släpp låsskruven och justera så att remmen är så spänd att mattan vill smygdra med runt i upphissat läge, då har du perfekt inställning, remmens överkant brukar då ligga 1-3mm ovanför skivorna!

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Du har inte sån variator på en 03 är det en slätrem på ovansidan ska den inte vara högra än skivorna. Är remmen tandad på ovansidan ska tänderna vara ovanför skivarna.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Man släpper de tre små skruvarna och vrider aluminiumplattan.
Nu minns jag inte åt vilket håll man ska vrida för att spänna resp släppa.
Men kolla i denna länk, är även bild på hur det borde se ut...

https://www.ibackshift.com/article/hpv-and-lpv--27-167.asp
Så gör man om han har back. Annars släpper man 3st insexskruvar och spänner med en liten hylsa som ser ut som en tändstiftshylsa muttern på insexbulten.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
SkidooMatte: haha lite för nytt för mig.

Jo jag har backväxel. Jag ska kika lite imorgon hur det är, om jag förstår mig på det :)

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Du har 3st bultar med fyrkantig brickor på sidan av variatorn lossa lite på dom sen har du en ring med 6st olika lägen. Den vrider du på då går skivorna ihop eller isär.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Exakt släpp på dom 3bultarna med bricka sen vrider du på ringen med 6st olika lägen så ser du skillnaden.