Hur går nu era 800 or med nya cyl, toppar mm

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Tjena

Är lite sugen på en 08-09 Assault, switchback eller RMK 800.

Har hört några skräck exempel på Assaulter som har varit in på verkstan 10 ggr i år?? :afraid:
Är det så hemskt ? törs man köpa en när garantin börjar ta slut???

Hur går maskinerna nu när polaris har bytt större delen av motorn?
Remslitage?

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Ja alltså, allt är relativt... :)
Efter ett antal nya mappningar och nya kolvar, topp, slutburk så går iaf. min bättre, drar lite mindre soppa. Har kört runt 270mil på remmen som satt på från åf (115remmen). Fick byta ut ECU och kondensatorn då de brann efter att voltregulatorn sagt upp sej, men enligt åf ska det vara främst några av de första maskinerna hösten -08 som kunde få detta problem. Har på alla mina maskiner renoverat/servat dämparna varje sommar, de kan behövas chimsas lite mjukare än orginal för de av medelvikt.... Framdämparna är helt ok. för lössnö och lugnare transportsträckor på led, men för hårdare körning är de under all kritik. Är en grymt rolig skoter förövrigt, med smidigt och hållbart chassi. Ska du kolla på en beg. 800cfi, hör om vad som är utbytt och om de kan verifiera det med kvitton eller så. Det rekomenderas också från Polaris att bränslefiltret ska bytas var 160.e mil.

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
OK, lite mindre soppa? vad uppskattar du att den tar vid hård körning utanför led, alltså inte om den drar 0,002 liter per mil vid gubb styrning.

Utan vid körning som den är tänkt för, mycket snö backar och massor med gas!?

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Mycket!!! Mattan behöver lite snurr för att ta sej fram när det riktigt löst och uppför. 5-6liter milen uppskattningsvis, men far man och leker i en ravin med fullgas finns det nog inte många maskiner som drar "lite". Har tagit mej 20mil på en fulltank, ledåkning i snällt tempo. Men första vintern drog den i snitt 5 liter milen "blandad körning", nu vid samma uppskattade "blandad körning" runt 3 -3.5 liter milen.

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
ÄRLIGT törs man köpa en beg assault 09 utan garanti... hade du gjort det?

alternativ 2 är summit xp /m8 kanske crossfire 800...

D

Draken

En -09 är ju bara 1år gammal,dvs att det är 1år kvar på garantin.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Jag skulle kunna göra det, om jag visste med säkerhet vad som är gjort på den. Sen vet jag inte hur det är med reklamationsrätten på skotrar, t.ex. om voltregulatorn skulle ge upp efter garanti tiden, går det då att reklamera detta hos polaris och få det utbytt utan kostnad? Det är ju ändå ett fabrikationsfel på vissa tillverkade ex.

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Nog törs du köpa en, köper du hos handlare så har du oftast typ 3-6 mån garanti trots att "nygarantin" gått ut. Se bara till att kolla allt som är gjort på den. Alla 800cfi från 08-09 ska vara uppdaterade med nya kolvar, topp, slutburk och ves-fjädrar. Om detta inte är gjort så får du det hur som helst fixat gratis hos åf. Kolla dämparna om dom är renoverade, mina säckade ihop efter 60-70 mil, fick dom renoverade och schimsade som tur var gratis trots att polaris ej godkänner det som garantirep.
Räkna inte med att den är bränslesnål bara för att det är insprutning, min tar lika mycket som men gamla edge 800 -01 som var fetbestyckad, dvs allt från 2,5-3 liter vid snällt puttrande på led till runt 5 liter vid "normal" körning. Men å andra sidan så köper man ju knappast en 800 med 150-160 hästar för att man vill köra billigt utan för att man vill ha kul på en maskin som går utav fan :)
Enda nackdelen med 800cfi är mapp problemet, men polaris jobbar just nu på att utveckla en mapp som är testad i trakterna runt umeå, den kommer att släppas inom kort.. Ett tips är att köra på ngk stift istället för skit champion som dom har original, då får du bort ca 50-60 procent av bluddret. Jag kör just nu på NGK BR9EIX (iridium-stift) och den går betydligt renare med dom. Dock så är dom inte gratis (253 kr styck) men frågar du mej så är dom värd varenda krona..

Flaeskbulle

Aktiv medlem
15 mar 2007
84
0
6
Jag har precis sålt min och ska jag vara ärlig så ångrar jag mig nog lite, hade aldrig några problem med den. Sen det här med att dom åker in och ut på verkstaden, det kommer ju nya mappningar stup i kvarten så det är inte så konstigt. Nu har det kommit en ny box som verkar vara under testkörning då inte alla har fått byta ut den. Min far är en av få som fått den nya boxen monterad och det verkar som att den blivit av med hostandet. Vi ska väl ut på en tur idag och testa den riktigt. Men jag kan lätt rekommendera en Assault av valfri årsmodell, själv hade jag en 09a som jag var jävligt nöjd med.