Hur funkar tempvarningen på en pro rmk 800 år 13?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja vad händer när den börjar bli varm vid hård led körning stannar den tillslut eller?
Jag vet att den sänker tändning vid viss temp men vid vilken temp tappar den effekt och tappar den mer o mer ju varmare den blir?
Och hur mycket effekt tappar den blir de en snigel som bara varvar 6000v eller stannar den helt?
Hur het törs ni köra motorn innan man måste hitta snö eller stanna och kasta snö på tunneln?
Tänds någ varningslampa vid någon temp?
Om nu den fortfarande går typ mer än 25hk borde man kunna köra den uppimot 100c utan att den skadas för de kokar ju inte förens vid ca 115c.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Enligt bibeln är det som följer.
Varningslampa lyser = Tomgång 110c, fullgas 85c
Varningslampa blinkar, motorn misständer = tomgång 115c, fullgas 98c

Har själv kört ca 95grader över sjö ca 2.5mil för några år sedan när det hade spöregnat en vecka och blivit kallt till helgen. Ingen varningslampa lyste då, körde ganska sakta typ 40km/h då det var väldigt halt...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Perfekt de va exakt de jag ville veta. De borde va ok att köra trots att den ligger 95-100c för 90c kör ju fyrtaktare på hela tiden med vintertermostat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Bara en dubbekoll då jag tycker de låter bakvänt att lampan lyser konstant som första varning. Är de inte tvärtom att den blinkar först vid110c och sedan lyser konstant då den blir ännu hetare?.
Som jag fattar det så går den ner på tomg då lampan blinkar eller lyser?
När i temp börjar den sänka tändningen så den tappar några hk? De är väldigt bra att veta så man inte tror den börjar nypa men i själva verket bara sänker tändningen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Vid konstant sken så betyder det att man ska söka snö, inga problem att köra på.
När lampan blinkar ska man sluta köra och låta motorn kylas ner, motorn börjar även misstända för att man ska märka att något är dåligt.
Står inget om hur den stryper effekten. Den enda punkten jag har dokumenterat är vid ca 54-55 grader, då tappar man säkert 10hk. Märks om nan kör på rullen och håller på att tappa ner skidorna så orkar den inte gasa upp till balanspunkt igen om tempen är 55c. Lär nog finnas fler steg av strypning längre upp i temperaturspannet, eller om det tillochmed är linjärt tills tändningen blir så låg så det börjar misstända.
Jag personligen skulle inte ha testat toppfarten om motortempen visar 84c.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Tackar de är bra att ha mr Asker som Polaris live instruktionsbok man behöver i blädda o söka👍