Hur drar man ett topplock?

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
I min verkstadshandbok för Indy 500 så står det att man ska dra topplocket i två steg.

Betyder det att man först drar det med t.ex. 1kg och sedan drar det en gång till med 2,5kg?

Ska man kontrolldra det efter varmkörning?

Någon som kan det här?
 

christerljung

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Falun
grundprincipen är att allt kläms åt så jämnt som möjligt, annars kan det bli sprickor, snett o läckage. dra korsvis mellan alla bultar, först löst sen hårdare ,sist stenhårt, efterdra när du gjort första turen.
Jag har återanvänt samma topplockspackning på både crossen (klx300) och skotern(exciter) utan problem, bägge är trimmade.
lycka till.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Som sagt var, det brukar stå i verkstadshandboken.
Om det är ett enkelt format topplock med t ex 4 skruvar så ska de dras korsvis, vid mer komplicerade former brukar åtdragningsordningen stå i handboken.
Vid åtdragning i flera steg drar man först alla skruvar med rätt moment för det första steget, därefter lossar man dem en i taget och drar åt med andra stegets moment.
Man ska alltså INTE lossa alla skruvar på en gång innan man drar åt andra steget.
Ibland anges det också att man ska dra med ett visst moment och därefter en viss vinkel ytterligare (t ex 90 eller 150 grader).

Om det ska dras en extra gång efter varmkörning brukar det stå i handboken också.

Man kan behöva se upp med momentangivelser i handböcker för äldre motorer (före ca 1988). Förr i tiden innehöll nämligen topplockspackningarna asbest. Moderna, asbestfria packningsmaterial kräver ibland annan åtdragning än de gamla. Men i så fall brukar det följa med åtdragningsanvisningar med den nya packningen.

Tänk på att gängor och anliggningsytor för skruvskallar etc ska vara väl rengjorda och smorda med olja för att momentangivelserna ska stämma. Och använd en momentnyckel som inte är större än nödvändigt. Om man t ex ska dra med 25 Nm (2,5 kpm) så ska man inte skaffa en momentnyckel för 20-200 Nm, de brukar ha dålig noggrannhet i början av området.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Det enda som står i boken är att man ska dra den i två steg och att momentet ska vara 2,5kg, inget om vilket moment som gäller för varje steg.
Det nämns ej heller något om att man ska efterdra efter varmkörning.

Varför jag frågar beror på att jag har bytt topp-packningen för en månad sedan och nu har den farit igen. Så man funderar ju på om man har gjort något fel.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...undrar om de menar att man ska dra med 2,5 kpm två gånger efter varandra, då?

Är det förresten tillverkarens verkstadshandbok eller någon gör det själv-handbok du tittar i? Det har ju hänt mer än en gång att de som ger ut gds-handböcker har fått något om bakfoten...

Men kolla noga att toppen är plan och att tätningsytorna på både topp och cylinder är perfekt rena.

Vad är det som har hänt med packningen förresten? Läcker det mellan cylindern och kylkanalerna eller läcker det ut kylvatten runt kanten?

 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Det är Clymer's bok.

Det läker mellan cylinder och kylkanal.

Har planat toppen nu och beställt en ny topp-packning, men jag är ju forfarande fundersam angående dragningen.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Skrapa och plana lite lätt cylindrarna så att all skit är borta
1 Dra alla skruvar så dom sitter fast
2 Dra med moment


 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Glömde en sak det spelar ingen roll om du drar 2,5kpm hundra gånger det blir ju inge hårdare än 2,5kpm.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
Dra först alla bultar 1kg
dra sen alla 2,5kg. man ska INTE lossa bultarna emellan. då är det ingen ide att man drar i två steg överhuvudtaget.

man drar i två steg för att man INTE ska behöva efterdra. Efterdra gjorde man förr när man inte kommit på att man kan dra i två eller flera steg.

På min drog ja först 1 kg sen nästan 3. har sedan dess inte rört bultarna och den har gått hur fint som helst.

om det det läkt in kylarvätska i cylindrarna som måste man komma ihåg att blåsa ur bulthålen. om det ligger vatten i hålen och dom inte är genomgående kan vätskan hålla mot bultarna. om man dragit bultarna med rätt moment och bytt toppackning men det ändå läker komp är chansen stor att bultarna inte gått att skruva ned tillräckligt för att packningen ska täta. nu är vatten ganska mjukt och kan komprimeras lite. men om det ligger olja i hålen kan man i värsta fall spräcka blocket pga hydraultrycket. men risken är inte särskilt stor på en tvåtaktare.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
På en Indy 500 motor finns det inga bulthål bara pinnbultar.

Har skruvat ihop den nu och det verkar funka.

Jag skulle tro att toppen var lite skev och den här gången använde jag en momentnyckel som hade max 25nm.

Förra gången så använde jag en nyckel som startade på 20nm och det var nog inte så lyckat.