Hur byter jag kedjehusolja ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Jag undrar hur man gör när man ska tömma kedjehuset på olja ppå en mxz tnt ? Det finns ju ingen däneringsplug/bult på kejehuset ? I instruktionsboken så står det bara hur man fyller på olja och inte hur man får ut den gamla?
Visst man kan ju lätta på bultarna som håller locket men då får man väl gammal olja över halva skotern ?:rolleyes:

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Om maskinen står plant och du öppnar de 3 nedersta bultarna, bänder ut locket lite, så rinner oljan ut genom hålet i chassiet.

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Om maskinen står plant och du öppnar de 3 nedersta bultarna, bänder ut locket lite, så rinner oljan ut genom hålet i chassiet.
Haha.... jag skulle inte rekomdera att bända ut locket eftersom det är många som har lyckats förstört sitt lock, kedjehus eftersom det är väldigt ömtåligt på Xp chasit. Om du ska töma kedjehuset riktigt m.m så skruvar man bort alla skruvar försiktigt och tar bort locket..sen skruvar man också tillbaka de försiktigt annars riskerar man att dra los gängerna.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Det finns en dräneringsbult på REV....vet dock ej hur det är på XP!? På REV är den flush med kedjehuset och har insexskalle (5 mm) och är därför lite "hemlig". Oljesug funkar annars oxå bra. Brukar suga ur helt helt, ha i lite billig kedjehusolja och dra runt några varv för att skölja rent, suga ut allt igen och sen i med fräsch olja. Tar 5 minuter, max:)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
som sagt absolut enklast med en oljesug..men vill du riskera att förstöra ditt lock eller att få olja överallt så är det upp till dej..

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Det finns en dräneringsbult på REV....vet dock ej hur det är på XP!? På REV är den flush med kedjehuset och har insexskalle (5 mm) och är därför lite "hemlig". Oljesug funkar annars oxå bra. Brukar suga ur helt helt, ha i lite billig kedjehusolja och dra runt några varv för att skölja rent, suga ut allt igen och sen i med fräsch olja. Tar 5 minuter, max:)
Xp har ingen oljeplug/dräneringsbult som dom äldre hade, tyvärr..