Hur blev det med ecu utbyten till 800 cfi?

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Ja, i slutet utav föregående vinter så skickades det ut ett gäng med nya boxar.. men hur slutade det? Vissas garanti är ju påväg att gå ut på maskinerna nu så det vore ju bra om det gick att ordna det nu om dom kom på nån lösning på blöddret.

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Jag undrar detsamma.
Egentligen så borde man ju få alla uppdateringar till motorn, även när garantin har gått, ut tills dom har fått till motorerna. Men så är det väl inte?... Låter j*vligt girigt att bara sluta med dom när garantin har gått. ut.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Skickades inte ut boxar, du får nog beställa tid och skaffa iväg maskinen till en ÅF för bytet.

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Okej, ok. Menade inte att dom skickade hem boxar till några utan att som jag förstod det så fick några ÅF ett antal boxar kring Mars som skulle testas.. Sen har jag inte hört något mera om det.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ja det stämmer, det kom in TRE(!!) st boxar till Sverige. En i Piteå, en i Skellefteå och den tredje har jag ingen aning.

Jag misstänker att det kan ha varit boch som skickade ut "testboxar" inför 2011 maskinerna, det är ju dom som programmerat dom skandinaviska maskinerna nu. Skulle tro att det blir INTE nya boxar till dom gamla maskinerna, men blir säkert en ny programvara snart.

Vet faktiskt av en som kört med "test"boxen på sin maskin, går helt otroligt!!

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Det kom en ordinarie uppdateringsmapp nån vecka före Påsk som kom som förprogrammerad ECU, den kom i betydligt fler ex än tre. Jag har den bl.a. Denna ska du få bara du säger till. (däremot ryktas det om ytterligare ny mappning snart igen)

Inga mellanregisterbludderproblem med "påskmappen", däremot verkar den få kopiösa mängder soppa på högfarten. Tror enda effektiva och definitiva lösningen är att köpa en Power Commander

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Miss av mig, dom har inte varit involverade i 2011 maskinerna. Men enligt uppgift har dom varit med på 2008-2010 maskinerna.

JAAG, jasså? har du oxå en sån? Fick höra att det kom in ett sjukt litet antal, men att alla fick mapen sen på våren.

Dock så kommer det snart en ny map till 2008-2010 cfi800. Som är HELT spec för skandinavien.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Det kom inte många men dom som blev utbytta skulle in på omprogrammering för att sedan monteras på de som inte ännu fått nya programmet.

Det kan ju ha kommit en provomgång tidigare, (före den jag fick), med väldigt få ex. Tror jag fick bytt en vecka före påsk eller nåt sånt, och sen generalrasade ju hela härligheten, (tror det var skärtorsdagen faktiskt), så jag har itne hunnit köra så mycket med mappningen. Den går däremot helt utan tvivel väldigt fett.....

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Det kom en ordinarie uppdateringsmapp nån vecka före Påsk som kom som förprogrammerad ECU, den kom i betydligt fler ex än tre. Jag har den bl.a. Denna ska du få bara du säger till. (däremot ryktas det om ytterligare ny mappning snart igen)
Japp...jag har den också i min nyköpta Switchback :) Förra ägaren jobbade på Polaris centrallager i Östersund...så det är kanske inte så konstigt den är "rätt" uppdaterad ;)

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Jag har en ny i min, pga. att den förra brann upp med kondensator och stator... Har inte "påsk mappen" än då jag hörde att det skulle komma ytterligare en till nu innan vintern, och att den gick fett som bara den på högfarten. Bara vad jag hört dock, men jag avvaktar, och tänker hursomhelst skaffa en PC till min då det ska på pipor i vinter. Hoppas att de fixar det iaf.

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
i våras skickades det ut ett gäng med förprogramerade boxar som fördelades på åf, dessa var förprogramerade för att den mappen var inte EPA godkänd och inte fick användas i usa. hade den gått som en vanlig fil för vanlig omproggramering så fanns risken att den hade länkats över till usa igen och använts på deras maskiner, detta har hänt förr. ecu:n är den samma. Det kommer en till mapp.

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Jag fick en ny box till min SWB -09 i våras.... upplevde den som betydligt renare gång och inga problem vid 5500varv... men den går fortfarande fett ändå så det ska bli intressant med ännu en ny map ala sweden map.....
Men fruktansvärt irriterande att det ska ta så länge innan man får en map som blir godkänd av konsumenten! that sucks!

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Skandal om man måste köpa en PC för att den ska gå bra! Varför är det så svårt att få fram en mapp som funkar, nån som kan ge mig ett svar på det?

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Jadu.... svaret på den frågan är nog svår.... Ja det bästa hade ju varit om man köpte sig en sån där box så man kan ställa in allt själv... men tycker att polaris själva ska fixa till detta!

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Skandal om man måste köpa en PC för att den ska gå bra! Varför är det så svårt att få fram en mapp som funkar, nån som kan ge mig ett svar på det?
Svaret stavas EPA, det amerikanska statliga organ som sätter upp utsläppskrav som alla tillverkare måste klara. I Polaris fall så har dom lyckats gång efter gång att göra mappar som funkar bra, (dvs dom släpper ut lite), i provbänken men som inte funkar så bra ute i den "obehagliga" verkligheten.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Svaret på frågan är väl egentligen att de som fått en ECU i tron på det bättre har fått en standard ECU då felet inte sitter i boxen utan i mappningen, polaris vill inte att en mappning som strider mot USA.s EPA regler kommer i orätta händer helt enkelt. Alltså löser ett utbyte av ECU inga ev. problem, utan gemene man får vänta på en mapp som enligt rykten dyker upp i höst...

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Ja boxen i sig är det ingen skillnad på motför den gamla, samma art# och allt, den har bara en programvara som Polaris inte ville skicka ut "löst".