Hur bedömer ni min cylinder?

Dengamlaosten

Medlem
2 feb 2019
12
1
3
27
Dalarna
Tjena har precis tagit ur cylindern för kolvbyte. Skotern i fråga är en pro rmk 800 2014. Undrar om det är nikasilsläpp runt avgasporten eller om det ska vara så? Behövs ny nikasil? Bifogar bilder som jag behöver en bedömning på. Tack på förhand
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag har för mig samma fråga dök upp i fjol vinter och då har jag för mig de kom fram att de ska se ut sådär ovan avgasport men jag är inte bergssäker. Om du kollar på beg cylindrar på ebay kan man se samma fenomen ovan avgasport på maskiner runt 2014 eller endast 2014? Endera är många sliten likadant eller så ska de se ut sådär... Jag har för mig Asker här på forumet kom med slutliga domen för han har ju haft och skruvat i de årgångarna. Pm asker med andra ord.
Under avgasport är de urfasat ivf och de är standard.
Bak i cylindern duger ytan som är lite sliten av ringgapen men de går 500 mil till kolla bara så de inte är aluminiumklägg på nikasilytan. Om du är osäker pet6a dit saltsyra och bubblar det är de aluminium som måste bort. De ser dock ut som de inte är aluklägg där inget har väl hänt i cylindrarna typ nypning?
Hur långt har den gått?
 

Dengamlaosten

Medlem
2 feb 2019
12
1
3
27
Dalarna
Tack så mycket för svar, får testa med saltsyra. Den har gått 450 mil ungefär. Har ingen aning om någon tidigare nypning då skotern inhandlades i sommar. Vet bara att den gott med andra kolvar och topp i 170 mil sen är det Orginal kolvar som gått resten som satt i nu, byttes kolvringar vid bytet då bara. Om det kan ha någon betydelse i det hela. Har försökt leta efter bilder på dom utan framgång, får leta vidare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Här har du sprillans ny Nikasil och där syns urfasningen så de måste va ok på din cylinderbank.
OBS förstora bilderna så syns det.

Här har du en till från 16 som de är lika på så vi kan nog spika att de är ok.

Jag tror inte du behöver saltsyra något för de ser inbte ut som aluminium i bakkant och den har ju inte skurit så de är bara sopa i kolvarna och åka. OBS sätt ringgapet till 0,5mm på bägge ringarna de är viktigt och slipa gapet smart så de inte blir vassa kanter.

Om jag får gissa vad denna urfasning är så ska de va snällare mot kolvringarna och maskinen tappar lite komptryck så den blir lättare att dra igång. De finns ju ingen 800 som är så lättdragen som Polaris de sista 5 åren och jag tror de beror på urfasningen.
 
Last edited:

Dengamlaosten

Medlem
2 feb 2019
12
1
3
27
Dalarna
Härligt! Tack Boost uppskattas verkligen! Har även skrivit till asker och han sa också att det ska vara så! Får hoppas denna tråd kan hjälpa någon annan också i framtiden!