Hugger vid frirullning? (Scandi beast)

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Det har kommit ett konstigt fel på våran Scandinavian Beast.

När man frirullar alltså släpper gasen utan att bromsa så hugger mattan på nåt sätt känns som den bromsar i hugg.

När man kör så händer inget mattan kuggar inte och allt låter bra.
man så fort man släpper gasen utan att bromsa så hugger det.

Om man hänger upp skotern och kör mattan i luften händer det inte bara om man kör.

Vi har kollar hur den växlar och det ser ok ut men då upphängd iof.
Även tagit lös locket på kedjehuset för att kolla kedje spänningen och den var ok.

Mattan är ganska lös med eftersom den inte kuggar när man kör så känns inte det som felet.

Tacksam för hjälp//Enslow
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Har du kollat hur slidesen ser ut? Sådär beter sig min skoter när slidesen inte får nog med kylning.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Slidesen ser ok ut inte nya men inget fel på dom vad jag kan se.

Sen beter den sig lika i lössnö som på led och i lössnön borde den väl få kylning tycker jag.

Men eftesom jag inte vet så ska jag ta lös dom ikväll och kolla dom ordentligt.

Tack för tipset//Enslow
 
Last edited:

alalouise

Medlem
25 jan 2016
7
0
1
Umeå
Mycket märkligt fenomen. Har fått exakt samma problem på 15 PRO rmk senaste veckorna. Rev sekundären i veckan men såg bara bra ut. Båda fjädrar hela, bromsen ligger inte på, slides ok, mattspänning aning lös. Skulle vara väldigt intressant att få ett svar på detta!

Edit: Har fått tips om att det har med för slapp mattspänning att göra. Det gör att mattan inte tar i drivhjulen hela tiden vid inbromsning utan hackar fram och kan rent låta hemskt. Ska testa det och återkomma.

Sökte vidare lite och hittade denna

https://www.youtube.com/watch?v=3whIGxKiiKY
 
Last edited:

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Man kan alltså ha mattan för lös fast den inte kuggar?

Jag har haft lös drev kedja och rem och sekundär axeln snurrar lätt och jag hittar inget glapp eller hackning i axeln.

Funderar på nån bussning i sekundären kanske.

Det konstiga är att när skotern är "belastad" så går den som den ska och när den är upphängd så mattan snurrar i luften går den också som den ska.
Bara missljud och hackbromsning när man släppt gasen och frirullar både på led och i lössnö.

//Enslow
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Spännmattan lite till, låter så när den är lite för lös. Håller du full mutter över en bäck så kuggar den över som det är nu.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Ok tackar jag prövar det imorgon det blev takskottning 2ggr idag så nu blir det ett varmt bad + en stor whiskey.

//Enslow
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Spännmattan lite till, låter så när den är lite för lös. Håller du full mutter över en bäck så kuggar den över som det är nu.
.........men spänna mattan på en Polaris så den inte kuggar över en sån gång verkar vara omöjligt. Tycker min är spänd som en fiolsträng, (som det anges i instruktionsboken), men nog fan kuggar det över ändå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
.........men spänna mattan på en Polaris så den inte kuggar över en sån gång verkar vara omöjligt. Tycker min är spänd som en fiolsträng, (som det anges i instruktionsboken), men nog fan kuggar det över ändå.
Nejdå min kuggar inte alls. Har original drivhjul.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Tack Asker jag spände från klassiska 2 fingrar till 1 finger och nu är problemet borta.

För övrigt så fick vi byta mattan vi köpte av dig för att när främre svingen gick av så kapade den bort alla inre kammarna som drivhjulerna greppar i på ena sidan.
Så vi fick tag i en ny Talon 66 för ett bra pris.
Kan ha varit det som blev felet att vi inte spände efter den.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nejdå min kuggar inte alls. Har original drivhjul.
Min också, men det kuggar ofta över ändå när man landar på baksidan diken eller efter hopp om man landar där det är lite fäste. Kan inte egentligen se något fel på varken matta eller drivhjul.... Jajja, bara stämma mattan en ton högre då och se om det ger sig.....
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tack Asker jag spände från klassiska 2 fingrar till 1 finger och nu är problemet borta.

För övrigt så fick vi byta mattan vi köpte av dig för att när främre svingen gick av så kapade den bort alla inre kammarna som drivhjulerna greppar i på ena sidan.
Så vi fick tag i en ny Talon 66 för ett bra pris.
Kan ha varit det som blev felet att vi inte spände efter den.
Du verkar ha riktigt oflyt med mattor på den skotern...
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Nja vi köpte den med vetskap att mattan var dålig så vi räknade med att byta.
Sen gick mattan vi köpte av dig efter sving haveri så vi fick byta igen.
Men det känns ändå (bara) som att vi förlorat 1 matta än så länge.

//Enslow
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nja vi köpte den med vetskap att mattan var dålig så vi räknade med att byta.
Sen gick mattan vi köpte av dig efter sving haveri så vi fick byta igen.
Men det känns ändå (bara) som att vi förlorat 1 matta än så länge.

//Enslow
Aha, ja jag brukar också lura mig själv när jag köper grejor till skotern :)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Det "fenomenet"fick jag efter att ha kört på en sten så att en Non-Slip tand på drivhjulet fick en skada. Var inte alls nån kraftig påkörning och jag satte det inte i samband alls så där direkt. Tog en stund innan jag hittade felet. Hackade då man släppte gasen och rullade. Så det kan ju vara värt att titta på drivhjulet.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Om jag förstår dig rätt nu enslow så åker du i nuläget på en talon matta?
Om så är fallet så kan du rakna med att den hugger till en gång per varv dom första 20 milen, alternativt porta ut hålen till drivningen lite. Rolig matta för övrigt och den bör spännas ordentligt, ta med verktyg å spänn lite för att köra en bit sen spänna igen se om det blir lite bättre sen är de bara nöta