Hjälp mxz 600-99

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Har haft problem att skotern utan förvarning stannar när den blir varm,
Igår fick jag inspiration att börja med felsökningen, fick loss svänghjulet som satt ordentligt fast.
Började sedan att demontera tänplattan, statorn, som jag tror är orsaken till felet. Till min förvåning när jag tog lös skruvarna som håller statorn 3 st och förde statorn åt sidan, såg jag att det började rinna ut olja genom skruvhålen.
Oljan verkar vara vanlig grön 2-taktsolja från oljeburken, när jag satte tillbaks skruvarna så slutade oljan att läka.
Är det nån som vet hur dessa motorer är byggda och vad det beror på att det kommer ut olja där. Kan tilläggas att utrymmet var helt tort innan jag tog lös statorn. Tacksam för svar, nån som har skruvat i en lik motor och vet?
/ Håkan

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Rinner det olja så att de börjar sjunka ifrån oljebehållaren? Då har du en trasig packbox å de är inga problem å byta =)

Men frågan är om det är felet varför din motor stannar när den blir varm.... hur långt har den gått? Det kan vara så att om de runnit olja på statorn så har de gått nån lindning.. exakt de problemet hade jag på min Summit 600 -99 =)

/F

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
njaaa..du kan ha mkt olja i blocket oxå..den smörjer ju veven med 2-t olja...du har avtappningspluggar längst ner nånstans på blocket...

varför den stannar tror ja är för att statorn har brunnit:)..
fast hur långt har den gått? har du riktigt kass komp så stannar motorn när den blir varm då den tappar kompen..

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
njaaa..du kan ha mkt olja i blocket oxå..den smörjer ju veven med 2-t olja...du har avtappningspluggar längst ner nånstans på blocket...
Jodå men ja menar att rinner de så mkt så att de sjunker i behållaren, då är de packboxen.. om de rinner lite så äre nog olja i själva blocket.. men som sagt, rinner de rejält då är det packbox =)

TS: När skotern dör, har du gnista? Kolla det.. har du inte så är de bara lämna in spolen på omlindning.. 1000 kr =)

/F

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Tack för svaren, till saken hör att skotern har stått stilla i över ett halvår.
Tycker inte det har minskat närmvärt i behålleren under tiden den stått, kunde inte heller se att det minskade i behållaren medans skruvarna var borta. verkade dock som att rinnandet avtog, efter ett tag rann det bara ur nedersta hålet.
Så det verkar ju som att oljan som är där har samlats under en lång tid medan motorn har stått.
Tog mig en titt på sprängskisser igår, såg att det går in två smörjkanaler från oljepump till vevhus, kan det vara så att pumpen läker igenom olja och att när skotern har stått ett tag rinner det in olja i vevhuset. kanske dags att renovera oljepumpen i såfall?

Kan nämna också att skotern har gått 980 mil, men kolvarna och nållagren är bytta för 40 mil sen , kompen är bra och motorn har gått fint fram till att den började krångla.

Är lite inne på att byta tändplatta nån som vet om den passar rakt av mellan alla serie 3 motorer?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ahh du har smörjkanaler i blocket jaaa..då lagrena smörjs av oljepumpen...

hade inte satt nån ny/beggad... skicka in den på lindning..
borde vara likadana statorplattor jaA:)