Hjälp med skoterval :-)

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hallå

Bakgrund: Åkte tidigare 4T-hybrid RS Rage. Bytte den i år mot familjebuss Phazer Multipurpose, ungarna börjat bli så stora att dom måste med allt som oftast, annars raseras husfriden;) Men....suget efter en "roligare" enmansmaskin blev för stort....inte minst för den årliga långturen med kompisgänget.

Budget: 50.000 kr inte ett öre mer.

Skotertyp: Vill kunna köra skapligt fort på led men ffa även ha bra förmåga att ta sig fram ospårat, åker mycket sånt själv. Kortbandare funkar inte.

Tre huvudalternativ har det sållats ner till som går att få för 50.000 kr på Blocket:

# Yamaha Viper Mtn -03. Snygg maskin med skön trippelsång. Trots marknadsförd som mountain var den väl så starkt byggd att den tål ledåkning bra. Har för mig några tester när det begav sig då den kallades den bästa "hybriden". Yamaha 2T-tripplarna hör man inget om att de rasar edyl, tickar ofta på uppemot 800+ mil utan problem.

# Lynx Ranger Mountain -03. Snygg. Potent. Starkt chassi, tål ledåkning bra. Kallades väl också egentligen mer hybrid än mountain. Rotax 800:an = stooooort frågetecken, ras om ej kolvar/ringar bytta, packboxtrassel, vevaxellager mm mm. Evt kanske går att få en -04 oxå....då var väl mycket i motorerna förbättrat!? Även skambjudit på några Adventure 800 -05 men dom släpps troligen inte för detta pris.

# Polaris Switchback 700 -04. Snygg. Kanske den mest mountaininriktade trots lägre kammar, bra boggi för lössnökörning. Polaris bästa motor (men ändå inte problemfri, trassel med ras av VES-ventiler och packbox finns nämnt)!? Ändå köper jag hellre 700:an än 800:an! Man får en årsmodell nyare för samma pris => ofta gått 100-200 mil kortare.

Som ni ser är jag inte märkesbunden:) Det lutar dock år Yamahan eftersom jag gillar trippelsången grymt plus har bra verkstad för evt tyngre service där jag köpte Multipurposen. Även Polaris och Lynx har jag dock också bra märkesverkstäder nära.

Kom igen nu.....för och emot plus andra skoterförslag....alla synpunkter värderas högt:cool:

mvh / Matti
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Switchbacken har du garanterat roligast med :D Bra dra går fint i lössnön och även helt okey efter leden bra drag i motorn.
Aldrig hört några problem med 700an i polarisarna dock 800an med V.E.S har man hört lite dåligt om avgasportarna.

Vipern har du även en ruskigt fin maskin med troligtvis den mest pålitliga motorn, går dock sämst av maskinerna i snö men är ändå inte kass den duger helt klart. och sången i trippeln är oslagbart :)

Ranger mountain hade jag ärligt talat inte köpt Visst det är bra drag i motorn och den går riktigt bra i snön går även ganska billigt.
Dock är det bara problem med dom där skit motorerna, även 04an som skulle fått en uppdaterad motor krånglar riktigt mycket. Det är insugsgummin som det går hål i, kolvar som spikar och skär ihop, och även stora problem med vevaxeltätningarna, Polarn hade en Ranger moutain och den krånglade bara så har blev tvungen att byta bort den.

Hoppas det gav dig lite insikt iallafall :D
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Switchbacken är ett bra val har en själv fast en 800 och är väldigt nöjd med den. Går bra både på led och utanför, och jag har aldrig haft problem med den. Och som föregående talare sa så är Vipern fin också,tripplen lockar ju där ganska mkt.Sen så har jag inte så mycket erfarenheter av Lynx men det ska också vara fina maskiner. Men jag skulle ha valt Switchbacken eller Vipern.
/Koffe
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag har bara testat lynxen av dessa 3 skotrar och det är en otroligt rolig maskin!!Jag testade den i kanske 10 mil. Drar inte farligt mycket soppa fast man pressar den hårt. Toppade 190 på mätaren och det går fort dit! Ska du köra fort efter dålig led så tycker jag att du ska satsa på en sån då det är en förlängd Rave. Alltså med rejäla dämpare, stark boggie m.m. Man behöver inte skämmas utanför leden heller tars sig fram bra när man kör uppför iaf, jag testade inte "snirkla" i tätare skog så där kan jag inte uttala mig.
Vanligt med motorras?
Det tycker jag inte, Alla skotrar går sönder nån gång och jag tycker inte rotax motorerna går sönder ovanligt ofta om man jämför med andra motorer.
Den jag testkörde gick ca 600-700 mil innan den krockades och gick i pension.
Då gick motorn fortfarande bra, utan missljud mm.
Jag vet inte vilken skoter du ska köpa, då alla har olika smak, tycken och körsätt. Jag tycker att rangern är en jäkligt rolig maskin som tål mycket stryk och hänger på de flesta både på och utanför spåret. Jag tror inte att du skulle bli missnöjd med Lynxen !
Tack för mig! Hoppas det hjälpte lite iaf!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Säker på att kort inte funkar ? Lynx Rave 550F (-06) med 38 kammar går super fint i löst + grymt bra på led. Den är ju relativt lätt. Att Vipern skulle vara soppasnål är jag skeptisk till, då jag ägt en.

Vet inte hur X-trimen är men Raven går grymt fint. Nu vet jag inte vad dina polare kör men efter led är den oslagbar om leden är kass.:D Billig i inköp och försäkring gör sitt också.

Ska du ha motor så visst Viper MM :) sen behöver du ju knappast skruva i den. Gamla MM är fin också, men folk verka tycka dom är värda alldeles för mkt.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Säker på att kort inte funkar ? Lynx Rave 550F (-06) med 38 kammar går super fint i löst + grymt bra på led. Den är ju relativt lätt. Att Vipern skulle vara soppasnål är jag skeptisk till, då jag ägt en.
Var inte alla Yamatripplar fett bestyckade original?
Okej att den inte är lika snål som rödtoppen men i jämförelse med andra motorer med lika prestanda tror jag den står sig bra.