Hjälp med montering av ny motor, Anslutningar, rxl.

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
Hej! Min förra motor skar ihop för mig och nu har jag köpt en ny. Dock skiljer sig lite saker mellan de två motorerna, så jag behöver lite hjälp med att lista ut vad dom är.

Sen undrar jag om jag ska blanda bensinen i tanken eller ha oljepumpen kvar? Blandade i bensinen på gamla, men det sitter oljepump på den nya. För och nackdelar, tack.

Sen funderar jag på om det är något specielt jag behöver tänka på när jag monterar i den nya tex om jag kan passa på att smörja något när den är ute eller lufta, förutom kylsystemet.

Det var mitt gamla block och nippeln gick till soppapumpen, så den är väll vakuumanslutning till den.

Det här är en av mina nya motorer. Där är vakuum nippeln pluggad, men finns det en annan anslutning som jag ringat in i blått, vad är den till?
Det Sitter dock något annat i den anslutningen på bilden då det inte är rätt block, men vad är det för något? Det ser ut som någon sorts givare.

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
ja ? men jag kan ju ha fel.
Trodde att det var något sånt med.
Men bilden tog jag på blocket jag inte ska andvända, men på det jag ska ha är den där givaren utbytt mot en nippel. Så jag undrar vad den nippeln kan va till? :hmmmm:
Känns ju konstigt om det också skulle vara en vakuum nippel, då det redan finns en pluggad vakuumanslutning, så varför skulle det vara 2 på dessa block.

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
det är kanske bättre och köra 2-3% i tanken sen tänk på att passa in varitorerna så den inte drar remen snett

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Trodde att det var något sånt med.
Men bilden tog jag på blocket jag inte ska andvända, men på det jag ska ha är den där givaren utbytt mot en nippel. Så jag undrar vad den nippeln kan va till? :hmmmm:
Känns ju konstigt om det också skulle vara en vakuum nippel, då det redan finns en pluggad vakuumanslutning, så varför skulle det vara 2 på dessa block.
Ja, kan hända att givaren måste sitta på ett annat ställe p.ga nån lustiga anledning, och det är därför dom pluggat de gammla hålet. men borde ju gå lite bra att använda det där hålet som vakuum till pumpen.

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
det är kanske bättre och köra 2-3% i tanken sen tänk på att passa in varitorerna så den inte drar remen snett
Funderade på att fortsätta blanda i tank då den är lite småtrimmad så jag kan få i mer % olja i bensinen.

Men det finns ingen nackdel med att köra blandat i tank. Tex att den smörjer sämre?
Men funderade även på tex oljepumpen sprurtar in olja i vevhuset bakom sig eller blandar den bara i insuget?

jockegubben: Tror nog att jag pluggar givar hållet och sätter nippel på det pluggade, om det fungerade på den gamla borde det ju även fungera på den nya.

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
Är det bara att ta bort oljepumpen, sätta över en täckplatta och sen plugga slangarna till insuget??