Hjälp med gps köp!

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Tja!
Funderar på att köpa en GPS till skotern men då kommer jag till frågan,
vilken sorts GPS skall man ha,vilka modeller är vattentäta vilka finns det fästen till som passar till snöskoter?
Kom gärna med förslag på olika modeller.
OBS har inget batteri på skotern så kan ej ladda så måste gå på batteri samt att den ska fungera med skoterledskartan.
Tacksam för svar.

// Tomas
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Även om du inte har batteri så kan du ha laddning till GPSen då motorn är igång.

Se bara till att hitta likspänning någonstans, och finns inte likspänning så finns det ett antal skisser på hur man fixar en enkel likriktare.

Just ja, din fråga... Montana-serien får min röst.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Är Montanan så mycket bättre att den är värd nästan dubbla priset mot en Oregon ?
Förutom en menigslös kamera är det väl "nästan" bara en skärm som är en tum större. Har jag missat något.
 

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Är Montanan så mycket bättre att den är värd nästan dubbla priset mot en Oregon ?
Förutom en menigslös kamera är det väl "nästan" bara en skärm som är en tum större. Har jag missat något.
Vet inget om Oregon men kör med Montana 600 själv (den utan kamera) och är grymt nöjd. Fäst på styrhöjaren med mc-fäste på en bockad plåt. Stor skärm så man ser medans man åker och touchskärmen fungerar bra utan att behöva ta av sig handskarna. Batteriet räcker ungefär två dagar med 70% ljusstyrka konstant på.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Vad du än väljer, så köp en Garmin av något slag.

Mitt tips.
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Vet inget om Oregon men kör med Montana 600 själv (den utan kamera) och är grymt nöjd. Fäst på styrhöjaren med mc-fäste på en bockad plåt. Stor skärm så man ser medans man åker och touchskärmen fungerar bra utan att behöva ta av sig handskarna. Batteriet räcker ungefär två dagar med 70% ljusstyrka konstant på.
ok vart hittar man Montana 600 för ett bra pris?
kan man köra skoter kartan samt frilufskartan på den?
följer det med fästen eller måste man köpa de på sidan av,mc fästet.

// Tomas
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man kan köra Skoterledskartan tillsammans med Frilufts på den GPSen
Det kan man göra på i princip alla Garmins GPSmodeller förutom några rena marina modeller ex. GPSMAP425, GPSMAP525 och GPSMAP720 då dessa inte kan hantera bilkartor.

Det följer inte med något fäste till Montanan. Det som behövs är MC-fästet på ca 450:- och sedan RAM-fäste för styre+RAM-arm+RAM-platta som skruvas i MCfästet, detta går väl också lös på strax under 500:-

Själva 600an kostar ca 4000:-, iaf hos min lokala handlare, fast det är ju en bit ifrån dig.


Och sedan, jag har också en Oregon450, ljusår i skillnad mot Montanan, med ca 1 tum större skärm så blir Montanans skärm i princip dubbelt så stor, och ljustyrkan i Montanans skärm är enorm.
Det viktigaste: Montanans fäste har spänningsmatning, och det är det som skiljer agnarna från vetet...
 

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
ok vart hittar man Montana 600 för ett bra pris?
kan man köra skoter kartan samt frilufskartan på den?
följer det med fästen eller måste man köpa de på sidan av,mc fästet.

// Tomas
Köpte min på outdoor experten, de har webshop också men runt 4000 verkar det finnas flera som säljer den för. Fästet kostar som Mikael_N sa runt 450kr sen kan du göra som på bilderna nedan om du har liknande styrhöjare, fungerar nog med bra mycket mindre plåt mot styret också.
Sen friluftskartan+skoterled för runt 2000 på det.