hjälp med att trimma motorn.

saigon

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Tjena
jag har köpt en mach 1-94:a som det sitter en vätskekyld rotax 530 på ca 70 hk.
så det händer ju ine så jätte mycket när man gasar, är det nån som har nå tips på hur man ska göra den piggare, typ ifrån 0-100 gärna lite mer ochså.
funderade på att sätta dit 2 st trimpipor, men det har jag inte råd med just nu.
men tror ni man kan ta bort den fyrkantiga ljudämpar burken som är i slutet av avgas systemet?
eller låter han bara mer då?
eller kan man kanske ta och borra upp cylindrarna och sätta dit större kolvar?
jag är öppen för alla förslag som man kan göra med motorn.
en sista utväg är ju att sälja denna motor och köpa en 643 eler en 670.
är mkt tacksam för hjälp.
//Fredde
 
Y

yamm

Billigaste sättet aä att köp begagnade trim pipor och fila upp kanalerna i cylinder men inte för mycket. Sen kan du ju lätta vikterna i variatorn(Högre varv att komma iväg). Och kolla mk-lehti.fi där några tips
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
ok, ska leta efter trimpipor. men vart?
blocket finns inga nu.
man vill ju ha lite drag i pansarvagnen ochså;)
jag har funderat på att fila upp kanalerna, är det svårt?
hehe, klart man har filat en del i moped cylindrar, men det var ju ett tag sen.
inslags varvet är 3900 nu.
kan du ta om det sista om mk-lehti.fi fattade inte riktigt det)=
//Fredde
 
T

tim

köpt en större motor direkt... skulle jag rekomendera.. slipper du en massa rappel
 
A

'alkdsda

du kan ju börja med att fixa med variatorerna så dom e kung, då får du ner några fler hk på mattan. och sen den dag du får råd med pipor så har du ju igen det..
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Lätta vikterna?Mera hästar = Tyngre vikter!!
Byt primärfjäder om du är ute efter ökat tillslagsvarv.Om du ska porta cylindrarna lämmna in!
Det är väldigt viktigt att dom blir lika.
mvh: Bosse.......
 

anders3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
enklast å förmodligen billigast är att du köper en 643:a eller en 670:i å kastbyter, mest effekt för pengarna, sen har du ju en motor att sälja sen då så du ska inte gå så många tusen minus på det sättet...
 

saigon

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
ska ju sälja han om ett par månader, så det blir nog ingen ny motor, jag måste ju ha stålar för om typ 6 månader flyttar jag kanske hemifrån.
ska försöka få ut typ 17-18000 kr för den.
så då vill man inte fixa för mycket med den.
skulle vara ett par trimpipor då.
vad kostar 2 st begagnade?
ger det nåt att plocka bort fykantiga effekt dämpar burken o sätta dit rör som går direkt ner i baken istället?
//Fredde
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Pipor till: Var de rotax 530....
De finns egentligen inga riktigt bra pipor till den motorn.
Rätta mig om jag har fel!
Men till den motorn så fanns de ett x-kit som kom från FAST. Då satt de dubbelrör och jag vet inte vad...
Men resultatet blev dock inte så lyckat.
Gamla FAST rör kan man nog komma över på en skrot för runt 1-2ooo:- de är lika ingen som vill ha dom.
Effekt ökningen är mycket blygsam, de handlar om ca 4-8 hk. Så någon revolution talar vi inte om.

Nä mitt förslag till dig.
Justera till variatorerna, snacka med ett företag som VET vad dom sysslar med. Då får du mest effekt för pengarna.
Du kan få ända upp till 15 - 20 hk MER på mattan. DÅ MÄRKER DU SKILLNADEN.
Gör inget mer åt dunderklumpen då du lika ska sälja den.
Utan fixa en riktig variatorintällning och kör till dess du ska köpa en ny maskin.

 

saigon

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
ok, vad kan jag göra åt variatorn själv, utan att man behöver vara profs på det.
vet du nåt företag i gestrikeland som vet nåt om att optimera motorn osv?
måste det va FAST pipor, går det inte med nå universal prylar typ?
och sen va det det med slutburken, ska den va kvar?
//Fredde