Hjälp! Mattbyte edge -03

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
Tja
Håller på att byta matta på min Edge -03
Släppt mattspänningen och börjat lossa boggien, men vänster fram(bakifrån sett) vill inte ge med sig, det bara snurrar... kan få ut höger bult utan problem men vänster vägrar komma ut en enda millimeter.
Provat att hålla emot med en rörtång på insidan men utan nå resultat.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara, har ingen bild just nu heller! men innanför i bandtunneln sitter det som 2 metall distanser på varje sida, helt runda... det är dom som vill snurra!

Vad ska jag ta mig till?!

Tack på förhand!

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
provade det faktiskt men utan resultat tyvärr, det är M-10 boggie om det spelar nån roll.
Blir att ladda med nya krafter och 2 nya rörtänger så ska det väll fan komma loss!

Det är väll inget man kan förstöra där direkt?

tackar för svaren =) allt hjälper!

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
du kommer nog itne att bli hjälp med nån rörtång.. för att det sitter en axel inuti rören som du ser i boggin.

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
Du måste dra lös den andra bulten (som snurrar) med mutterdragare, då kommer den på en gång kan jag lova!
Då måste jag nog lyckas få tag i nån 90 graders chuck för att komma åt, då fästet sitter väldigt långt fram!

Och sx_viper. Det sitter 2st distancer inne i bandtunneln, ska försöka fixa en bra bild. I vilket fall, dom två distancerna sitter nog fast i axeln med en liten låsning, jag tror dock att det är den låsningen(en liten skitskruv) som inte duger :/ Ser så ut på bakre fästna iallafall.

Tack igen för svaren =)

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
om det är fästet som sitter i fotholkarna så brukar det vara ett hål i buken så att man ska komma åt..

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
på min m-10 har jag för mig att det är en genomgående axel? fick lös min boggie rätt snabbt för någon vecka sedan..
kanske axeln är av då ? om du inte lyckas få löst den vänstra genom att dra fast den högra igen..

prova även att dra åt den lite först sen släppa , om du begriper hur jag menar...

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Det har alltid funkat på min edge med mutterdragare för den slår loss skiten men jag har inte m10 och på min sitter så kommer man då åt med en fölängare bara.