hjälp luftning av bromsar

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
hej jag har en yamaha sxr ..var tvungen att ta bort broms slangen ,och då blev det luft i systemet .. min fråga är hur går jag tillväga att lufta det ...

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
på bromsoket har du ju två nipplar.
alltså en nippel per bromskolv..

öppna locket på styret och håll koll på oljan så du inte drar in ny luft i slangen igen.
då är det bara att bromsa upp trycket, håll kvar och skruva upp första nippeln närmast broms slangen. efter du har känt att bromshandtaget går i botten så stäng nippel igen.
kom ihåg att en liten genomskinlig slang som passa på nippeln är bra att ha för att se när luften är slut.
upprepa det några gånger för att se att all luft e borta.
sen är det bara att ta nästa nippel och göra samma sak där. och första nippel ska vara stängd.

stort sett är det som att lufta på en bil

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
på bromsoket har du ju två nipplar.
alltså en nippel per bromskolv..

öppna locket på styret och håll koll på oljan så du inte drar in ny luft i slangen igen.
då är det bara att bromsa upp trycket, håll kvar och skruva upp första nippeln närmast broms slangen. efter du har känt att bromshandtaget går i botten så stäng nippel igen.
kom ihåg att en liten genomskinlig slang som passa på nippeln är bra att ha för att se när luften är slut.
upprepa det några gånger för att se att all luft e borta.
sen är det bara att ta nästa nippel och göra samma sak där. och första nippel ska vara stängd.

stort sett är det som att lufta på en bil
..
jag blev lite orolig för jag hade hört att man var tvungen att ta lös oket och hålla det högre än påfyllningen.. men det kanske är bara snack .. i allafall tack för hjälpen .. bra att det finns folk som kan

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
..
jag blev lite orolig för jag hade hört att man var tvungen att ta lös oket och hålla det högre än påfyllningen.. men det kanske är bara snack .. i allafall tack för hjälpen .. bra att det finns folk som kan
säg till bara när det funkar.. då har du svaret där att man inte behöver lyfta bort det. :D