Hjälmlampa med Xenonteknik

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
Läser med fasa om denna "innovation". Alla ni som kör omkring med hjälmlyse av den gamla sorten utan att blända att vid möte.Ni kommer att skapa ännu mer irritation och tillbud med Xenon.
VARFÖR SKALL DET VARA SÅ SVÅRT ATT BLÄNDA AV ? När man möter någon eller hinner upp någon.

När det kommer en par raceputtar och hinner upp en barnfamilj med kälke,så ligger dom bakom med helljus och hjälmlyse på tills de är tvungna att vika åt sidan för att de inte ser något,eller ännu värre hjälmlyset är kopplat så att det går både på hel och halv samtidigt.
Jag vill inte gnälla utan jag vill ha ökad förståelse att er som inte gör detta av ondo utan bara för att ni inte tänker er för.............

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
håller med dig om att det verkar vara flera som har svårt att blända av vid möte och det är dåligt! så svårt är det ju inte...

När det kommer en par raceputtar och hinner upp en barnfamilj med kälke,så ligger dom bakom med helljus och hjälmlyse på tills de är tvungna att vika åt sidan för att de inte ser något
däremot så känns det inte som att det är någon kattastrof att lysa på någon bakifrån med helljuset. kommer man ikapp någon så vill man ju förmodligen förbi och ju tidigare man får uppmärksamhet och blir förbisläppt destå bättre.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hellyse när man kommer bakifrån = flytta på dig din djävel.
Man kan alltid ljustuta lite är väl lite trevligare kanske.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Runt Boden har dom flesta jag mött synnerligen god "ljus disciplin".

Jäkligt skönt att slippa få en helljusbild i nian i mörkret.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jag brukar blända av vid möte, även om jag kör i diket och möter en bil... Dock inte om jag kommer upp nån bakifrån, då blir dom ju knappast bländad...

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag brukar blända av vid möte, även om jag kör i diket och möter en bil... Dock inte om jag kommer upp nån bakifrån, då blir dom ju knappast bländad...
Inte bländar, men om den framförvarande har en gammelskoter med dåligt lyse så blir han närapå blind rakt fram men ser bra åt sidorna..

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
hur många tillbud blir det av att någon blir bländad jämfört med hur många som kör med för dåligt lyse

mer hjälmlampor med xenon!

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
där har du fel glenne,när någon kör upp bakom med helljus ser man bara skidspetsarna och trädtopparna,och som konsekvens av detta kör man ännu saktare för att man inte ser något och den bakom blir mer irriterad för att det går sakta och bländar inte av för att han är arg,till slut stannar man på ett olämpligt ställe och fastnar när man ska iväg sen = bra?

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
där har du fel glenne,när någon kör upp bakom med helljus ser man bara skidspetsarna och trädtopparna,och som konsekvens av detta kör man ännu saktare för att man inte ser något och den bakom blir mer irriterad för att det går sakta och bländar inte av för att han är arg,till slut stannar man på ett olämpligt ställe och fastnar när man ska iväg sen = bra?
hm, inte för att låta som ett asshole nu... men om du bara ser dina egna skidspetsar bara för att någon kör bakom dig med helljus så kanske du skulle se över ditt eget lyse. kanske rent av skaffa ett hjälmlyse. :rolleyes:

antar att du har backspeglar? för annars förstår jag inte hur du lyckas bli så bländad. prova vinkla ner dom lite när du kör i mörker så att du blir mindre bländad men ändå ser om någon dyker upp bakom.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
nu får du väl ge dig, snacka om att gnälla för ingenting. om du upplever det ovanstående är min rekommendation till dig att sälja skotern och stanna hemma

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Det är roligt att se folk som verkligen VILL förstöra för andra genom att klaga på i princip allt... Komemr någon ikapp dig bakifrån och du SER det så är det väll mest bara att stanna/sakta ned och låta dom köra om?

Jag är själv 19 år gammal och kör väll snabbare än de med pulkor/söndagsåkare och det finns INGET mer irriterande än när någon, vad det syns som, VÄGRAR släppa förbi en och att skylla på att du inte SER något av din egen skugga så skaffa då för f*n bättre ljus eller köp ett eget hjälm lyse som någon sa

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Det är roligt att se folk som verkligen VILL förstöra för andra genom att klaga på i princip allt... Komemr någon ikapp dig bakifrån och du SER det så är det väll mest bara att stanna/sakta ned och låta dom köra om?

Jag är själv 19 år gammal och kör väll snabbare än de med pulkor/söndagsåkare och det finns INGET mer irriterande än när någon, vad det syns som, VÄGRAR släppa förbi en och att skylla på att du inte SER något av din egen skugga så skaffa då för f*n bättre ljus eller köp ett eget hjälm lyse som någon sa
Jag är varken för eller emot nått här, har för dålig erfarenhet av allmän skoteråkning. Men av dina argument att döma så om en skaffar Hjälmlyse så ska alla behöva det, vad hände med demokratin ?

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
menar inte att alla ska ha en utan bara att om du nu blir så himla "blind" av det kanske du ska se över dina egna ljus källor

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Ja, då är jag med! Då jag läser igen så framgår det ju ganska klart vad du menar egentligen... :stupid:

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
brukar ni ligga på helljus bakom bilar ni hinner upp också?
det är kul att det är många som har synpunkter,men tydligen inte framkom i mitt inlägg handlar det om ökad förståelse och respekt för varandra i spåret.
Nej jag har inte backspeglar och pulka......