hjälm och glasögon för vanliga glasögon?

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
tjena just köpt första skotern så tänkte köpa mig lite kring utrustning men slogs av tanken att jag bär ju vanliga glasögon så kanske inte kan köpa vanliga grejer? eller är det bättre att fixa linser och köpa vanliga?

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Har själv inte glasögon, men vet att alla jag känner har haft problem att hitta googles som passa över glasögon, även trycket i hjälmen över bågarna skulle iaf få mig att bli tokig.

Om du skaffar linser har du ju hela marknaden öppen för dig vilket är ett plus!

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Välkommen till träsket.
Jag har provat med crosshjälm och goggles, helt värdelöst! Ett jäkla fipplande när man har glasögon. Nu använder jag modular/systemhjälm, alltså ett slags integralhjälm där man kan fälla upp hela frontdelen med hakskydd och visir. Man sätter alltså på hjälmen som en gammaldax jethjälm. Perfekt när man har glasögon. Jag var lite försiktig, snål kallar andra det, när jag skaffade min. Ville inte lägga så mycket pengar för att testa konceptet om det inte funkade. Så jag köpte helt enkelt Biltemas systemhjälm: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Systemhjalm-82652/ för att testa.

Jag får säga att testet fallit ut till full belåtenhet. Enda nackdelen är imbildning på visir och glasögon när man kör sakta eller kör väldigt aktivt, ex.vis ospårat i skog. Avhjälpes genom att delvis öppna visiret för att få bättre ventilation. Men eftersom jag är nöjd med själva konceptet kommer jag snarast möjligt skaffa en systemhjälm med eluppvärmt visir och helst också med tillhörande "andningsmask" eller ventilator som det också brukar kallas. Går att hitta i USA för bra pengar, mycket bättre än här trots frakt, tull och moms. Googla dennis kirk, dom har massor till bra priser.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.559
424
83
Malå/Adak
Kan du ha linser så fundera inte ens på något annat. Körde i många år med glasögon då alla optiker jag träffat påstod att jag inte kunde ha linser. Förra hösten kom en ny optiker jag träffade på att jag skulle prova ändå och se på fan så gick det. Så jäkla skönt att slippa hålla på och jävlas med denna imma som är alla galsögonbärares största mardröm.
Kan du ha linser så fundera inte, skaffa linser och sen kan du välja goggles och hjälm fritt!

matdahl

Ny medlem
10 nov 2014
2
0
1
Sandviken
Om du skulle märka att du inte kan ha linser utan måste köra med glasögon, så vet jag att scott har glasögon som ska passa utanpå vanliga glasögon.
den modellen heter "otg" förkortning för "over the glasses" eller något i den stilen.
Min pappa har glasögon, har åker i en vanlig crosshjälm och scotts otg glasögon. vad jag vet så är han nöjd med det och jag tror inte att bågarna klämmer så mycket.
googla scott otg goggles eller scott otg glasögon så borde du hitta lite olika modeller.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.559
424
83
Malå/Adak
Inga problem i sig att ha glasögon under crosshjälm/goggles men imman är ett helvete!!

Provade varenda kemikalie jag hittade som påstod sej "bota" imma, körde med goggles med inbyggd fläkt osv men inget funkade bra. Mina Smith fläktgoggles hjälpte något men inte 100%. Kallt väder och låga hastigheter medförde alltid att jag fick köra utan goggles.

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Har själv kört med Scott Enduro OTG, har haft två par. Funkar fint, men som dom andra redan skrivit så förordar jag att köra med linser om du har möjlighet till det (blev betydligt trevligare för min del iaf).

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Inga problem i sig att ha glasögon under crosshjälm/goggles men imman är ett helvete!!
Nej inga problem medan man väl har "gogglarna" på sig, (förutom imman då), men jag tycker det är struligt när dom ska på och av. Är det inte så att glasögonen åker på sniskan när man gogglar på, så kan man ge sig f#n på att dom flyger av när man irriterat sliter av sig gogglarna på grund av imma.
Jag har många gånger fått pulsa ut i snön och börja leta efter mina optiska hjälpmedel. - Inte vare sig roligt eller enkelt när man nästan är halvblind.
Jodå, det har hänt oavsett vilka av mina två par glasögon jag använt, (4 par egentligen på grund av "uppgradering" ), eller vilka goggles jag använt.

Men sedan jag började använda systemhjälm är bekymret borta, förutom imman då men ny hjälm med elvisir kommer det bli perfa. - Dessutom jag jag ha glasögonen på mig när det är hjälm på/av, vilket ju är struligt med crosshjälm.

Men det är jag det. :cool:

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.559
424
83
Malå/Adak
Lyckas du få av dej dina vanliga glasögon när du sliter av dej gogglarna så vill jag påstå att du har en hjälm som inte passar dej och kanske för små gogglar. För att en hjälm ska fungera som avsett ska den vara så trång att man ska måsta "ta i lite" för att få på sej den. Och passar hjälmen bra så sitter glasögonen fast också.

Modularhjälmarna är för tunga för aktiv körning, och jag vill inte ens tänka på vad dom där extra hektona ställer till med när det väl händer någonting..... Hjälmar ska vara LÄTTA!

Jag fattar föresten inte vad elvärmen på visiret ska hjälpa mot? För jag har ytterst sällan haft problem med imma på gogglarna, det är mina glasögon som immat. Är det annorlunda för dej?

Jajja, har du hittat en lösning som passar dina behov så kul för dej. Min åsikt, efter att i många år kört med immade glasögon eller frostade ögonbryn för att gogglarna fått åka i väskan, är att kan man använda linser så är det överlägset. Och linser ihop med mina Smith Fläktisar är rent utav en strålande kombo =)

Rent generellt så anser jag att den fan som uppfann imman behöver ett rejält kok stryk =D