Hjälm - komposit vs kolfiber

alatan

Medlem
15 jan 2022
14
2
3
27
Dalarna
Hej, jag går i köptankar om en ny hjälm. Fastnade lite för Raven Ipsum, som verkar vara en mer eller mindre exakt kopia på FXR Helium Carbon som jag läst gott om. Men innan jag hann klicka hem den så hittade jag Ravens Aspire för 1000 kr mindre. Denna Aspire verkar vara likadan som Ipsum men gjord i kompositplast istället för kolfiber.

Så nu är frågan, är Ipsum i kolfiber verkligen värd 1000 kronor till? Den enda skillnaden jag uppfattar är vikten. 900g mot 1000g, vilket egentligen är försumbart. (Min nuvarande väger 1450g) Och att de är gjorda i olika material förstås.

Har kolfiber några egentliga fördelar förutom att det ser lite fränare ut?

Ipsum

Aspire
 

PulkaSkurken

Ny medlem
23 jan 2022
4
0
1
42
Falun
som sporthojsåkare, när man drar skallen i asfaltsbanan så JA!! du vill ha så lite vikt på hjälmen som möjligt när den slår i backen. komposit och kolfiber är ju båda "komposit" men kolfiber och kompsit studsar inte som en plasthjälm gör som kan ge dig problem med nacken osv.

men som skoteråkare, så har du inte de momentet, du drar ju inte omkull på gata eller bana.
jag skulle nog säga att fördelen med mindre vikt är fortfarande bra, men snö, skog osv, du studsar inte med hjälmen på samma vis som på en bana.