Hitta till skoterbutiker?

FasterHareScooter

Ny medlem
18 jun 2012
4
0
1
Hej alla skoterfantaster!

Vi är två studenter som jobbar med att ta fram nya förslag på hur en butik som säljer skotrar, kläder, delar och liknande ska kunna se ut exteriört. Eftersom vi inte är så insatta i "skotervärlden" skulle vi behöva lite hjälp :)

1. Hur skulle ni vilja att en butik som säljer skotrar, delar och kläder skulle se ut? Vad skulle få er att vilja gå in och se vad som finns?

2. Vilket är det bästa sättet att hitta till butiken om den ligger lite avlägset från något centrum? Har ni förslag på nya sätt att locka kunder till butiken?

Hemskt tacksamma för alla svar! Hjälp oss att designa era drömmars skoterbutik!

Maria och Olle

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Det viktigaste är nog att den inte känns "tom" när man kliver in genom dörren:)
En hemsida till affären vore inte helt fel, så man kan kolla om det finns det man vill
Stort sortiment, bra marknadsföring, vägbeskrivning och en stor fet skylt så man ser vart de är!.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Som jag förstått så är "skotervärlden" så pass liten i Sverige att här går väldigt mycket på vilket rykten man har och hur bra dom är på att serva kunderna. Hur butiken ser ut tror jag betyder i princip inget.

Det är ju inte som typ en klädbutik att den ligger längs en shoppinggata och deras skyltfönster lockar en att gå in :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Ett gott rykte säljer bättre än en överkitad butik... Det bästa är ju givetvist att både och är bra, men det viktiga enligt mig är hur verkstan funkar och framför allt hur man blir behandlad när grejorna inte håller...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Skall jag lämna in skotern på service / rep. Så är ett bra rykte och duktig/seriös personal viktigare än hur det ser ut.

Är jag ute efter den typ av shopping som frugan gör då hon letar skor, så vill jag gärna ha snygga kläder, handkåpor, styrhöjare, halkskydd, dekaler, fotsteg och annat roligt på hyllan. Måste jag beställa sådana delar är risken stor att det blir i bekvämligheten hemma i soffan från något internetbaserat företag.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
En snöskoter är en väldigt unik produkt och konsumtionsmönstren avviker en hel del från övrig svensk konsumtion.
Dels är en snöskotrar en sällanköpsvara. Generellt brukar de flesta sällanköpsvaror köpas med eftertanke och en viss informationsinhämtning innan.
Vidare är själva inköpet av en skoter en väldigt liten kostnad för konsumenten. Jag tänker inte börja med några räkneexempel men låt oss för enkelhetens skull säga att inköpet är halva kostnaden. Troligen är den mycket mindre men det är väldigt lätt att räkna på hälften. Den resterande delen är service, drift, underhåll, skatt och försäkring.
En till sak som är ganska unikt för skoterbranschen är att den mesta servicen och underhållet köps av samma återförsäljare som sålde skotern från början. En återförsäljare i bilbranschen har inte alls samma grad av monopol på delar och kompetens som en återförsäljare i skoterbranschen har. Det innebär att en stor andel av en genomförd affär ligger i framtida potentiella affärer så det ligger i dels säljarens intresse att göra kunden nöjd och återkommande och dels köparens intresse att hitta en serviceinriktad butik.

Hur butiken ska utformas är väl likadant som för alla övriga branscher. Att likt livsmedelsbranschen bygga så att kunden måste gå motsols genom butiken och alla varor. Rena färger, gärna blått likt polaris och yamahas butiksinredningar då blått signalerar kompetens. Röda färger brukar också fungera bra, signalerar känslor, t ex passion, utmärkt till en kundgrupp som köper produkter helt utifrån känslor.

Men kom ihåg detta. Alla företagare jag någonsin talat med har sagt detta.
Det spelar ingen roll hur produkten är förpackad om den inte levererar.
En skoterbutik får gärna vara snyggt förpackad med flashiga färger och rena ytor. Personal med djupa urringningar och bländande leenden. Men om det är omöjligt att ordna så att man får lämna in en trasig skoter kl 22 en söndagskväll efter en helgs åkning så spelar det andra ingen roll. Man blir som kund missnöjd.

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Intresserad personal är väldigt viktigt, d.v.s. som själva gillar det dom säljer, kunnigare/duktigare personer man pratar med ger mervärde, och chansen att man får bra service är större.
Jag tycker att modshop.se d.v.s. NTC i Arvidsjaur är ett bra exempel.

Vore kul också om dom anordnar aktiviteter för att locka folk, så man får klämma och känna på det som dom erbjuder, t.ex visa upp tillbehör dom säljer monterade på en demo maskin, ex. Skinz framvagnen, många drar sig för att lägga ut så mycket pengar osett och oklämt.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
marknadsföring, kunnig personal, aktiviteter och gott ryckte är det som lockar mig till butikerna iaf.