Hepp! nu dog min indy 650 :(

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hejsan. Jag var och körde på isen och provade lite hastighet :D sen så åkte vi upp på en mack några hundra meter från isen. Jag stängde av skotern och fick ingen baksmäll osv. Sen när jag skulle dra igång den efter några minuter så vägrade den starta, provade lite med choke och så hurvade den till sig å startade på 2 cyllar och sen kom den 3:e igång oxå sen kom det! KABOOM årets baktändning, det sprutade eld igenom luftfiltret och ut ur huven! Sen den smällen får jag inte igång den igen. Efter det så tänder den i 2-3 sekunder sen dör den ut när jag provar dra. Va kan ha hänt? Ska ner till skotern idag och prova skruva lite, men jag är inte så jäkla vass på skruva så har någon tips på vart jag ska felsöka.

Tack på förhand/H
 

yamaha-fan

Medlem
21 feb 2005
12
0
1
sverige
det kan vara reedventilerna som har havererat...eftersom att den knuffade ut bakvägen..

reedventilerna fungerar som en slags backventil...mitt tips är att kolla till dom....


mvh mogge
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
hehe, precis så där blev det när min 650 skar på ena cylindern.. har idag rivit hela motorn och konstaterat att det behövs en totalrenovering.

dum som jag var så var jag lutad över luftburken när flammorna kom så jag blev mer eller mindre grillad :D
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
min baktänder lätt när jag chokar för mycket, jag måste chocka så den precis går igång och dra av direkt annars smäller det så de döda vaknar :)
 

tommy66

Medlem
23 aug 2004
6
0
1
Gim
På en 650 polaris finns det ju inga reeds så dom kan det defenitivt inte vara...Hoppas allt löser sig för dig....

Ps: Jag har en del 650 delar cylindrar toppar vevhus vevaxlar till salu för ett bra pris...en del grejor bra en del är dåliga ..Pm:a mig för mer info om du är intresserad....
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
tack för svaren, jag hann inte ner idag till skotern, ska ner imorgon istället. Ska ta med mig en polare som är hyffsat mycket bättre än mig poå skruva, hoppas han hittar felet. tommy66 skönt att du har delar, om jag behöver nått så pm:a jag dig direkt imorgon kväll :)

Jo puffen_83 gick din motor att snurra på då, min går att dra och det låter som om den vill tända varje gång i några sekunder :confused:
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Hellboy skrev:
Jo puffen_83 gick din motor att snurra på då, min går att dra och det låter som om den vill tända varje gång i några sekunder :confused:
japp den gick att dra som den skulle och full choke utan gas så tände den till någon sekund i taget men så fort man gasade dog den,, efter typ en halv flaska startgas fick jag igång den men stängde av den lika snabbt då det rasslade duktigt i en cylinder.

börja med ett kompaprov om du inte har kommit på felet?
jag provade först att bara sätta i ett stift åt gången på varje cylinder och den högra cylindern kunde man dra runt med lillfingret, kompaprovet visade nästan 2kg på den =/ och det förstår jag när jag tagit lös cylindern :p

och precis som du så var jag å körde ganska hårt innan och stängde av den sen efter en stund och när ja skulle dra igång den så blev det en stor j*vla baktändning
 
Last edited:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Fan.. låter inte bra för mitt lag, ska ner imorgon på dagen å kolla upp. Om jag förstår dig rätt så angående komp provet så ska jag sätta i ett stift(å flytta runt på alla tre) å prova om det går lättare i någon cylinder.. ska jag snurra på variatorn då, eller dra i snöret?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Hellboy skrev:
Fan.. låter inte bra för mitt lag, ska ner imorgon på dagen å kolla upp. Om jag förstår dig rätt så angående komp provet så ska jag sätta i ett stift(å flytta runt på alla tre) å prova om det går lättare i någon cylinder.. ska jag snurra på variatorn då, eller dra i snöret?
japp så kan du göra, men du kan ju inte känna några exakta värden men du känner iaf om nån cylinder är riktigt dålig..
Dra i snöret eller snurra på variatorn är upp till dig, men jag skulle använt snöret ;)

men använd en riktig mätare så ser du, det viktigaste är inte att få ett högt värde utan att dem ligger på samma värde.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
FAAAN! Puffen_83 du hade rätt min skoter hade skurit på en cylinder. Pinnen som håller fast kolvringen hade pajjat och ringen hade förflyttat sig mot avgas sidan. Fan nu måste jag nog ha en ny cylle och kolvar kanske.. vad behövde du byta?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Hellboy skrev:
FAAAN! Puffen_83 du hade rätt min skoter hade skurit på en cylinder. Pinnen som håller fast kolvringen hade pajjat och ringen hade förflyttat sig mot avgas sidan. Fan nu måste jag nog ha en ny cylle och kolvar kanske.. vad behövde du byta?
okej, då lider jag med dig :p

jag fick rådet att riva alla cylindrar och mycket riktigt så var inte de andra fullt friska heller även om den gick bra på dem.. kolla min andra tråd här i forumet så får du lite hjälp där, är som sagt ingen expert men jag kommer att kosta på en totalrenovering av min maskin bestående av borrning, nya kolvar, riktning vev nya lager packboxar tätningar osv.. dvs nytt in i minsta detalj.. fått ett riktpris på ungefär 4500-5000kr för allt detta inklusive arbete så det är inte så farligt ändå.. annars bör du iaf borra cylindrarna med nya kolvar ca 500kr för borrning/cylinder och runt 500kr /kolv..

edit: kan vara kul att veta vilken cylinder som pajjat? på min är det den högra, inte mot variatorsidan..
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Min var mot variator sidan faktiskt och ja, jag lider oxå och med dig :) Hur som helst tror jag att veven klarade sig, förhoppningsvis. Har tagit lös alla cylindrar och ska lämna in dem imorgon till en verkstad å kolla vad som behövs..om jag beöver borra upp alla. Ska oxå kolla om det finns beggade delar. Det var ju en som hade beggade prylar här på forumet.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Hellboy skrev:
Min var mot variator sidan faktiskt och ja, jag lider oxå och med dig :) Hur som helst tror jag att veven klarade sig, förhoppningsvis. Har tagit lös alla cylindrar och ska lämna in dem imorgon till en verkstad å kolla vad som behövs..om jag beöver borra upp alla. Ska oxå kolla om det finns beggade delar. Det var ju en som hade beggade prylar här på forumet.
kolla på blocket. finns gott om delar...
och skulle du råka få några fräsha insugsgummin över så hör av dig :p

hm, konstigt, annars har jag hört att man ska passa sig för polaris tripplarna för att dem brukar skära på mittersta cyllen.. hehe men men...