Haveri...???

Björsa

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Hej! Igår körde jag min Arctic El Tigré och plötsligt la den av i ett smärre gupp. Den svarade inte på gasen utan dog bara. Vid startförsök är det tungt att dra och den försöker dra runt mattan framåt eller bakåt beroende av läge för växelväljaren. Det verkar alltå som drivningen är inkopplad hela tiden.

Är det variatorn som havererat eller vad kan det vara??? Är det primär eller sekundär i så fall? Tacksam för hjälp att finna felet!!! Är inte så van skotermek ännu!

B.
 

Björsa

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Ser man det "utifrån" eller måste variatorn demonteras för att man ska kunna se fjädern?
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
om fjädern gått av borde den yttre skivan gå att dra ut och in utan större motstånd. Då har vikterna som gör att skivan ska åka inåt inget motstånd att övervinna och då slår variatorn till vid ett jättelågt varvtal....

det är en teori iaf...
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Låter som om korset i primärvariatorn har gått snder och låser variatorn/remmen i "växlat" läge.

Är remmen spänd om en fiolsträng men ändå högst upp/längst ut i sekundärariatorn?
 

Björsa

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Nu har jag hittat felet. Det var en av vikterna som slagit sönder rullen som den ska vila mot vilket gjorde att vikten kilades fast och låste variatorn. Fick loss resterna av rullen så vikten släppte och variatorn är lös och ledig igen. Har nu beställt en renoveringsats tillspindeln. Är det något mer man bör byta samtidigt? (har gått ca 600 mil). Hur får man loss spindeln? Det verkar krävas en specialhylsa modell lång och 32 mm för att lossa muttern från axeln. Någon som kan tipsa!?