Hej folk.
Jag köpte en Mxz rev 800 H.O -04 innan jul som jag han hann köra runt en halvtimme med innan första värmenypet.
Jag rev isär aset och cylinder och kolv på magnapullsidan såg ut som kriget, så jag bytte den cylindern mot en fin begagnad. Dessutom bytte jag bägge kolvarna (sno pro), lämnade in veven för kontroll och fick de 2 yttre lagrena på varje sida bytta och infettade. Alla berörda packningar och tätningar byttes också naturligtvis. Kollade även upp bestyckningen som var standard. 17,5/400
Förutsatte att jag hittat orsaken då en skruv till insuget på den havererade cylidnern var gängpaj och hade ramlat lös, tjyvluft således. Gummina är för övrigt helfräscha, ser ut som nya.
Plockade ihop allt och den gick fint som stryk, gick över med startgas, ingen tjyvluft nånstans.
Ca: 30 mil senare händer samma sak igen, värmenyp på mag-sidan....
BUT WHY!?!?!
Misstänker att det är nåt skumt med oljepumpen. Verkar knappt ha sjunkit alls i behållaren sedan renoveringen.
Körde på 2-3 procent i tanken de första två tankningarna, då den nöp hade jag just fyllt upp 20 liter utan att blanda i nån olja. Låg väl på 1-1,5% i tanken då.
Tänkte att det var någorlunda inkörd då, tänkte dock inte på att kolla om det minskat nåt i behållaren utan litade blint på att pumpen skulle funka.
Det enda jag gjorde med pumpen vid igångkörningen var att jag drog upp armen på max när maskinen stod på tomgång i nån minut (tips från vev-mekanikern). Han menade att man får ut ev. luft då.
Måste man lufta pumpen ytterligare på nåt vis?
Hur vet jag att pumpen över huvud taget fungerar?
Känner inte för att plocka ihop den med ny cylinder och kolv igen utan att veta exakt varför den nöp.
Dreven till pumpaxeln såg för övrigt fina ut och jag fyllde upp med olja runt dem.
Brukar pumparna jävlas på dessa motorer? Nån med erfarenhet?
Tacksam för svar
Jag köpte en Mxz rev 800 H.O -04 innan jul som jag han hann köra runt en halvtimme med innan första värmenypet.
Jag rev isär aset och cylinder och kolv på magnapullsidan såg ut som kriget, så jag bytte den cylindern mot en fin begagnad. Dessutom bytte jag bägge kolvarna (sno pro), lämnade in veven för kontroll och fick de 2 yttre lagrena på varje sida bytta och infettade. Alla berörda packningar och tätningar byttes också naturligtvis. Kollade även upp bestyckningen som var standard. 17,5/400
Förutsatte att jag hittat orsaken då en skruv till insuget på den havererade cylidnern var gängpaj och hade ramlat lös, tjyvluft således. Gummina är för övrigt helfräscha, ser ut som nya.
Plockade ihop allt och den gick fint som stryk, gick över med startgas, ingen tjyvluft nånstans.
Ca: 30 mil senare händer samma sak igen, värmenyp på mag-sidan....
BUT WHY!?!?!
Misstänker att det är nåt skumt med oljepumpen. Verkar knappt ha sjunkit alls i behållaren sedan renoveringen.
Körde på 2-3 procent i tanken de första två tankningarna, då den nöp hade jag just fyllt upp 20 liter utan att blanda i nån olja. Låg väl på 1-1,5% i tanken då.
Tänkte att det var någorlunda inkörd då, tänkte dock inte på att kolla om det minskat nåt i behållaren utan litade blint på att pumpen skulle funka.
Det enda jag gjorde med pumpen vid igångkörningen var att jag drog upp armen på max när maskinen stod på tomgång i nån minut (tips från vev-mekanikern). Han menade att man får ut ev. luft då.
Måste man lufta pumpen ytterligare på nåt vis?
Hur vet jag att pumpen över huvud taget fungerar?
Känner inte för att plocka ihop den med ny cylinder och kolv igen utan att veta exakt varför den nöp.
Dreven till pumpaxeln såg för övrigt fina ut och jag fyllde upp med olja runt dem.
Brukar pumparna jävlas på dessa motorer? Nån med erfarenhet?
Tacksam för svar