Havererat svänghjul 600sdi

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Skotern började gnissla när jag var i fjällen i påskas, ganska tydligt knastrigt motstånd o gnisselljud när man drog runt motorn på variatorn. Förutsatte vevlagerhaveri, krängde av remmen o vart hembogserad (av en arctic dessutom, kanske mest förnedrande resan so far). Öppnade motorn nu efter många om o men o cylindrar, kolvar o vev ser helt ok ut, gnisslet kom nämligen från att en magnet på svänghjulet spruckit (?!) o tappat bitar o förmodligen släpat mot spolarna. Har aldrig hört om nåt liknande haveri, men nån ska ju vara först...

Ingen som vart med om nåt liknande?
Vet någon vilka svänghjul som passar på min motor, 600sdi -06 ?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Har (ännu) inte varit med om det på ngn skoter, men däremot på båtmotorer, moppar, ett par äldre motorsågar och fiddys. - Så ovanligt är det inte.

Svänghjul från SDI 2004, 2005 och 2006. De har alla samma reservdelsnummer. 2007 fick svänghjulet nytt nummer.
Stator från SDI 2005, 2006, 2007 och 2008
Vevaxelgivare från SDI 2004, 2005, 2006, 2007, och 2008

Reservdelsnummer:
Svänghjul 420 866 040
Stator 420 866 065
Vevaxelgivare 410 922 963

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Jo, ffa crossar har jag sett trasiga svänghjul på tidigare men just skotermotorer verkar d inte vara så vanligt på... Jaja, sökte iaf lite på dootalk o där fanns det faktiskt ett par stycken med samma haveri på sdi-motorer mellan -04 o -06 på både 1000sdi o 600sdi.

Enligt vad dom gick läsa där så ska det nyare svänghjulet passa över på dom äldre motorerna, då dom tydligen bytte svänghjul halvvägs in på -06. Vet du om d stämmer Slätabjörnen?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Osäker om svänghjulet från -07 passar. Har ju som sagt ett annat art.nr. (420 866 041)

Det brukar ju vara så att om förändring skett på en artikel och den går att använda på äldre applikationer utan problem så utgår det äldre numret och ersätts med det nya för att slippa dyra lagerkostnader. Men BRP kanske har missat i det här fallet?

Folket på DT brukar ju ha bra koll, så förmodligen passar det nyare svänghjulet. - Är ju inga förändringar på vare sig vevaxel, krysskil, medbringare för magnapull eller stator.

Men är du osäker så ta ditt trasiga svänghjul och knalla in på en verkstad och se om du kan jämföra.

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Man får väl ta o göra det, kruxet verkar vara att det är beställningsvara o min närmaste handlare hade inget hemma att jämföra med tyvärr.

Vet du om 1000 kubikaren samma svänghjul som 600an?
Hittade ett sådant på en demontering men dom hade inte samma nummer?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.902
886
113
Kramfors
Om har magneten lossnat och inga bitar fattas är det bara limma fast dem med epoxlylim. Jag har gjort det på otaliga motorer även skoter och då håller det lika minst lika bra som nytt. Även om en av magneterna är tvärt av i 2-3 bitar kan man limma tillbaka dem o åka ,,,det påverkar inte motorn.

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Två magneter har spruckit i tre delar var, sedan har det lossnat flera småbitar ur den ena också så jag tror dessvärre att denna är bortom räddning (om d nu inte går att värma loss o byta magneterna?). Skotern gick som den skulle så funktionen var nog ok, men flisor ur magneten hade kilat in sig lite överallt.