hauck pipor - olagliga?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Är det verkligen så, den där magiska 15% gränsen har jag hört talas om(mest i folkmun). Den regeln har jag även hört gäller bilar också men är det någon som har en säker källa att det verkligen stämmer?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Killen jag talade med på IF sa att jag fick höjja min effekt med 10% innan de sa ifrån, mannen på dina försäkringar sa att han visste att de varit så tidigare men inte ville svara på hur de var idag. (han visste osäkert)

Åter igen gott folk, utnyttja den kundtjänst som försäkringsbolagen har
kanske lite nervöst innan man ringer, men skriv upp era frågor och notera deras svar..

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Nej, då kan du åka fast och då tar dom in mopeden för demontering för trim osv. tror aldrig att det kan hända på en skoter.
Ska rätta dig och säga att numera så får du fixa allt själv.
Du skickar in mopeden till en verkstad som går igenom hela den och ser till så att den är original, efter det så skriver dom ett intyg (ska ha ca 700 bara för det). Sen är det till bilprovningen och besikta om den (eftersom den hade högre effekt än på papprerna).
Slutsumman av att köra trimmad moped slutar på:
Intyg: 500-700kr
Arbetstid: 1000kr (Vad verkstaden ska ha för att gå igenom hela skiten)
Bilprovningen: ca 800kr (Kommer inte ihåg vad det kostade)
Böter: 1500kr
Sen ska du frakta till och från verkstaden.

För att summera det hela så går kalaset på ca 4000kr.
Men trimmet får du behålla eftersom dom inte beslagtar mopeden efter att dom testat den ;)

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
*Motiveringen är att nyare skotrar är som bilar "helbilsgodkänd" dvs man får inte ens byta ut en "mutter" teoretiskt sätt om man vill ha en gällande försäkring och slippa böter. Men i praktiken så fungerar det inte riktigt så både när det gäller bilar och skotrar. Jag tror Polaris_Snow syftade på det.

precis :)