Hastighetsmätare

Vildkisse 700

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Har en ultra sp 96 där hastighetsmätaren har lagt av. är det mycket jobb att byta hastighetmätarvajern?? måste man loss med en massa annat för att komma åt den eller? varför går dom sönder? nån som vet?
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Kolla drivningen

Hej! Ta bort sekundärvariatorn. Under variatoraxeln sitter en kåpa med 3 st muttrar i vilken hastighetsmätarvajern går in i. Skruva ur vajern (en lättrad ring du skruvar på), ta bort de tre muttrarna och ta bort kåpan. Då skall du se en pinne (virad tråd i fyrkantsprofil) endera kvar i kåpan eller i drivaxeln. Kolla om den är hel, om den gått av bör du kolla upp drivaxellagret då en trasig pinne kan vara ett tecken på att det är knäckt (been there, done that), fick själv byta drivaxel också :mad:

Mvh
Hans
 

Vildkisse 700

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
tackar för tipset! men det blir å lämna in den som skulle bara ha 400kr för jobbet så det var inte så farligt, också är det lite besvärligt att prova själv då man inget varmgarage har
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
HansN skrev:
Hej! Ta bort sekundärvariatorn. Under variatoraxeln sitter en kåpa med 3 st muttrar i vilken hastighetsmätarvajern går in i. Skruva ur vajern (en lättrad ring du skruvar på), ta bort de tre muttrarna och ta bort kåpan. Då skall du se en pinne (virad tråd i fyrkantsprofil) endera kvar i kåpan eller i drivaxeln. Kolla om den är hel, om den gått av bör du kolla upp drivaxellagret då en trasig pinne kan vara ett tecken på att det är knäckt (been there, done that), fick själv byta drivaxel också :mad:

Mvh
Hans
Vad kostar e drivaxellager tro? Och kan man byta det enkelt?

Jag har haft lös kåpan på min indy 650 -91 och drivaxeln var av. :-(
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Har du tur, och det har du säkert, så är det ett standardlager typ 6205 och det kostar runt 100 kr. :rolleyes:
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Inte 6205

Jag har en 700 EdgeX -02 och på den sitter det inte 6205 lager utan ett större med lite kupad ytterbana men är ändå inte så jättedyrt. Lagret är lite bökigt att byta eftersom det oftast sitter väldigt hårt på axeln och man måste använda avdragare. För att komma åt med avdragaren skulle jag tro att man måste plocka ur drivaxeln (rätta mig om det finns andra sätt), d.v.s. ta ur boggin, ta loss drivkedja och drev och lirka ut axeln.

Mvh
Hans