Har du varit med om en lavinolycka?

Mikael Berntsson

Snowmobile Test Crew
4 nov 2008
46
0
1
Solberg
I samarbete med Fjällsäkerhetsrådet och Vägverket håller vi på att ta fram en film som ska intressera snöskoteråkare att informera sig själv och den grupp vänner de åker med om laviner, att bära med sig rätt utrustning och att skaffa sig utbildning.

Detta är ett viktigt steg i rätt riktning för en sundare syn på skoteråkning utanför leden både från de styrandes sida men framförallt för de som vill uppleva denna typ av skoteråkning.

Dagens material som är framtaget om laviner har fokus på skidåkning och vi tror att skoteråkare kan ha svårare att ta till sig denna information.. eller rättare sagt får detta material inte samma intresse från snöskoteråkare då de inte känner sig träffade.

Vi söker dig som varit med om en lavinolycka i samband med snöskoteråkning
och som är beredd att ställa upp i en intervju. En fördel är om det från tillfället finns bilder eller videomaterial men det är inget krav.

Om du eller någon du känner skulle vara intresserad att hjälpa till att sprida detta budskap så hör av dig!

micke@tobe.nu

070-2538182

Denna film kommer att vara en blandning mellan härliga klipp på skoteråkning för att bygga ett intresse samt innehålla berättande historier om lavinolyckor som snöskoteråkare varit med om för att intressera tittaren att ha rätt utrustning och kunnande med sig på fjället.

Filmen kommer att finnas tillgänglig gratis via hemsidor.

Hemsidor (idag) där denna film kommer att publiceras är:
Fjällsäkerhetsrådet (www.fjallsakerhetsradet.se)
Vägverket (www.vv.se)
CFFS (www.cffs.se)
Scandinavian freeriders (www.scandinavianfreeriders.se)
Tobe Technology (www.tobetechnology.com)

Alla är välkomna att stödja eller publicera denna produktion och vid intresse är ni välkomna att kontakta mig!

micke@tobe.nu

070-2538182

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag drog en lavin i fjol, ca 2-300m bred och kanske 2m tjock.

Jag kom undan med blotta förskräckelsen, och visst har jag bilder från det....

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Hej!

Var detta i Sverige?
Hör gärna mer om detta..

Detta var i Sverige, på 960m höjd enligt GPS, klättrade en brant i området kring Åkersjön, var mkt snö, men det hade regnat precis och sen frusit på. Jag visste bättre, men laddade på iaf..