Hade en diskussion med en polare....

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
... som jag inte riktigt kan släppa såhär på kvällskvisten. Hans bror har en Polaris Switchback Asssault 800 144" och jag har en Polaris RMK 600 144". Båda årsmodell 2012. Han hävdar att Switchbacken går mycket bättre i djupsnön än min RMK, medans jag menar att 800-motorn visserligen gör att den kan vara roligare att köra, men rent framkomlighetsmässigt kommer min att vara bättre pga att det trots allt är en lössnömaskin och switchbacken är en crossover.
Min maskin har dessutom skinz fotsteg, medans switchbacken har std breda och täta brädor, vilket jag menar dessutom borde bidra till att jag tar mig längre på grund av att de har bättre genomsläpp och inte borde hänga sig lika lätt i snön.

Blev en lite barnslig trådstart, men vad tror ni??
Hur mycket påverkar en 800-motor jämte en 600 rent framkomlighetsmässigt??
Diskutera!

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
Om inte RMKn har större kammar så skulle jag nog tro Switchbacken ta den.

(Men å andra sidan äger jag också en switchback så inte direkt opartisk :D)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Skulle tro att fotstegen inte gör någon större skillnad i framkomlighet utan mer för körkännslan i maskinen.
Har ni samma matta så är det den maskin som kan spinna mattan snabbast som tar sig fram bäst vilket borde vara 800an. Sen att ta sig iväg om man står jävligt till så är 800an snäppet bättre då den får fart på mattan fortare än 600an. För i övrigt har ni ju likadana maskiner boggie och chassiemässigt.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Är det så? Jag trodde att switchbacken hade en annan attackvinkel och annorlunda, hårdare och mer ledanpassad fjädring i boggien, vilket gav mig anledning att misstänka en nackdel för denna i detta sammanhang?

Jag har ju inte hunnit prova min maskin än så jag vet inte exakt hur den beter sig, men jag ser framför mig att de breda täta originalstegen ska lägga sig helt platt mot snön och fastna, som min gamla lynx rave 600 ville göra.

Tror att de har samma matta, 51 mm