Hackande Prox2

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Har en Prox2 -04 som beter sig lite lustigt. Om man kör försiktigt efter att variatorn slagit till så hackar den sig framåt, det kommer även ett klonkade ljud i takt med hackande. I högre farter och på högre varv så märks det inte. Är nybörjare på det här med skotrar så tips och trix mottages tacksamt om nån har varit med om nått liknande. Har provat att byta remmen men ingen förändring.

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Hmm jadu jag tycker du ska kolla upp lagrena till din drivaxel innan det är för sent, jag märkte aldrig av ljudet innan det var för sent, mitt kedjehus blev knäckt och det satt inga lager kvar alls. Det blir ett spår i bajlan/chassiet under variatorn där lagret sitter man märker det bara vid låga varv.. Sen gasar man på sen brakar allt, har hört flera som har varit med om det.
Ett tips kolla lagrena, vet inte om det är de men de är värt att kolla upp!

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
är det på kedjehusets sida eller variator sidan?
va likadant på min precis innan min kedja gick av.

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Från variatorsidan, då är det nog lagret under variatorn, dit hastighetsmätarvajern går.. Det sitter tre bultar där om du lossar dom så ser du lagret, om det nu finns nåt kvar dvs får väl hoppas det :) Kan även vara bra att kolla i kedjehuset också.. Hoppas att det inte är nåt allvarligt iaf!

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Aha okej...kan kanske vara där felet är då, hastighetsmätaren slutade funka för ett tag sen, kollade vajern och mätarenmen dom var hela. Ska kolla upp det där så fort jag får möjlíghet. Om det nu skulle vara det...är det svårt att byta? Måste man ur med hela drivaxeln? Är det mycket jobb med det och krävs det mycket special verktyg?

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Om hastighetsmätaren slutade funka för ett tag sen kan jag säga till 99% att det är lagret som har farit.. Hur länge har du kört nu efter det ? Kan hända att kedjehuset är knäckt där drivaxeln går in där det var mitt... Hoppas att lagret sitter kvar iaf, annars kan det vara så att axeln har legat och nött hål i chassiet då måste du svetsa ihop chassiet lite grann där (det rekommenderade dom på en verskstad iaf) annars kan chassiet spricka, men plocka isär den där "koppen" under sekundära variatorn åsså kollar du. Det är inte så himla krångligt att byta.. Beror alldeles på skadorna, jag måste svarva om axeln osv så..

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Ja några mil har det ju dessvärre blivit, fan att man ska vara så dum jämnt och köra även fast man vet att nått inte står riktigt rätt till:stupid: Men det blir väll till att riva ner och kolla upp det där. Är lagerna dyra?

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Fick betala 360:- för mitt vänstra drivaxellager dom hade inte det på momentum måste ha polaris org, däremot lagrena till kedjehuset finns SKF vet inte vad dom kostar, lika bra att köpa dom så det håller om dom nu skulle ha farit.. Jo det är som attan dedär att man ska köra, jag visste inte om nåt tills det bara tog pall och det rappade, hade väll säkert kört 10 mil minst med tanke på vad som har farit :hmmmm:

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Okej...då vet jag...ska väll börja riva i det till helgen så får man väll se hur pass omfatande det är...tur att det börjar vara slut på säsongen, det hade varit värre om det hade varit alldeles i början.

deji

Välkänd medlem
nu vet jag ju inte vart du bor men marindemonteringen i Luleå har lager till nästan alla maskiner, jag köpte ett för 3 veckor sen och det kostade 195:- sen har jag för mig att Rinab har lager oxå! så det går ju alltid att beställa!