H.O uppgradering till Rev 800-03

fjebba

Ny medlem
6 nov 2008
4
0
1
Kiruna
Tjena!
Jag har en fundering gällande en skoter jag funderar på att köpa. Skotern är då en Mxz 800X REV-03, killen som säljer den berättade att killen som hade den innan honom hade gjort en uppgradering till H.O på den. Dock vet inte killen som säljer den vad det innebär så jag tänkte kolla med er här om nån av er vet vad som menas med det? Sen lite allmänt har man ju hört att det ska va jäkligt dåliga kolvringar i den här motorn, är dom verkligen så risiga som det sägs eller är det bara nåt rykte?

Tacksam för svar!

//Anton

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
När det gäller 800'an har det varit en hel del problem med kolvar och kolvringar. H.O = mer effekt. Bla har den högre komp. Om du nu inte absolut vill ha en 800a så köp 600an istället, den håller betydligt bättre.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Undvik gissningar !

När det gäller 800'an har det varit en hel del problem med kolvar och kolvringar.
H.O = mer effekt.
Bla har den högre komp.
Om du nu inte absolut vill ha en 800a så köp 600an istället,
den håller betydligt bättre.
berrob

Eftersom att du är YAMAHA ägare fattar jag inte att du ger dig in på typiskt ROTAX territorium utan att ha tydliga kunskaper om detta. :(

- - - - -

ALLA svenska REV'ar av 2003 års modell har den sk. H.O. motorn direkt ifrån fabrik !

H.O. motorn har i sig INTE högre komp än den vanliga 800'an !
..Dock har SUMMIT modellerna ett topplock med lägre/tightare squish band vilket ger högre komp.
Gäller alltså INTE den vanliga "korta" REV'en av 2003 års modell ( Bäversvansen ).

600 H.O. motorn har i princip lika mycket problem med kolvringarna som 800'a motorn har.

Det finns som tidigare skrivits om på annan plats här i forumet botemedel mot dessa kolv och kolvringsproblem.

.

fjebba

Ny medlem
6 nov 2008
4
0
1
Kiruna
Okej tack för tipsen, skotern är nu inhandlad så vi får väl se hur det går. Efter provkörning var jag då helt såld på maskinen, går kanon :)