Höjdskillnad!

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
nu när jag ska upp till fjällen med skotern så kommer jag säkert behöva ställa om förgasrena lite..

vad tror ni om att sänka nålen ett snäpp samt kanske skruva ut luftskruven ett kvarts varv?
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Låter väl inte så tokigt men det är ju bara att kolla stiften som vanligt.
Jag skulle köpa en sats munstycken som är ett steg lägre än de du har nu också för att vara på den säkra sidan, för däruppe kan dom vara svåra att få tag på.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är nog lämpligt. Nål och luftskruv påverkar ju inte blandningen alls på fullgas, och det är ju för mager blandning på fullgas som kan leda till haveri.

Man kan ju också reta upp sig över att skotertillverkarna håller fast vid gamla förgasarkonstruktioner som är så känsliga för lufttrycket. På bilar löstes de här problemen på 30-talet...

 

joop

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Arctic BEFI säger jag bara...
har kört från 400 möh till 1150 å inte märkt ett dugg.. =P
Summiten jag hade tidigare med H.A.C funkade klockrent den med.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
men det blir ju knappast för mager blandning upp i fjällen.. det är väl ändå tvärtom? luften är tunnare så det blir mindre syre? eller ?!
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Alldeles riktigt, den kommer att gå för fett om man har samma bestyckning som vid havsnivå, det gäller bara att komma ihåg att byta tillbaka när man kommer hem.
 

Hoblin

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Men att ställa om nålarna är ju som att fjärta i rymden, detta påverkar ju bara tomgången. eller har jag fel?
 

MickeP

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Luleå Swe
[Uppdaterat: Senast editerat den 22-Apr-03 kl 08:29 PM (CET)]det är väl ändå trottel nivån som påverkar tomgången, sänker man nålarna så går den magrare