Höga miltal!

D

Daweasel

Det är ju en evig debatt om fuskade mätare på skotrar.
Men hur lång KAN en skoter gå i verkligheten? En skoter med över 1000 mil på mätaren anses ju som en långmilare... Har någon varit med om skotrar som gått redigt långt? 5-6000 mil? Berätta för en nyfiken!

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Träffade en renskötare i fjällen för några år sedan. Han hade en Widetrak som hade gått över 4000 mil på samma motor. Kolvarna och några lager var bytta men endast i förebyggande syfte.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Det beror ju på årsm... till exempel -90 talare anser jag 1000 mil inte är så långt men från -00 och uppåt tycker jag det är långt..

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Jag känner en som har en Thundercat 1000 som har gått en bra bit över 3000 mil utan renovering. Bara bytt variator.
Låter mycket utan att ens ha bytt kolvar?:hmmmm: Hur har han åtgärdat balansaxellagren efter 3000 mil?

Träffade en renskötare i fjällen för några år sedan. Han hade en Widetrak som hade gått över 4000 mil på samma motor. Kolvarna och några lager var bytta men endast i förebyggande syfte.
Jag lovar dig, den går säkert 4000mil till:) Widetrak har enligt många driftsäkraste motorn.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag känner en som har en Thundercat 1000 som har gått en bra bit över 3000 mil utan renovering. Bara bytt variator.
Låter mycket utan att ens ha bytt kolvar?:hmmmm: Hur har han åtgärdat balansaxellagren efter 3000 mil?
Tror inte att han har gjort nått alls med motorn.

Från en annan forumtråd:

Här är en länk till tråden: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=19933&highlight=thundercat+1000

_night_stalker_ : en släkting har en kort -99 som har gått strax över 3400 mil och den har de aldrig varit nåra porblem med den. visst han har fått bytt lite delar men de får man ju göra på alla maskiner då dom har gått så långt då dom slits.

Turbomountain: Kanske en del tror detta är lögn. Men jag kan faktiskt backa upp n_s story.
Skotern har gått över 3400mil utan motorskador.
Tror han bytt två variatorer mm.
Var faktiskt jag som monterade ihop den när den var ny.

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Min gamla indy 500-91 hade mätaren stannat på 1400mil, vet dock ej om något var gjort med motorn innan jag köpte den.
Farsan Ranger King 500-98 har nog gått 1400-1500mil nu, den är inte repad alls. Nya stift och rem nån gång bara. Men ska nog byta kolvringar åt han inför säsongen i alla fall!

Angående Thundercat:en som gått över 3000mil: Tror att ägaren kan ha kryddat på miltalen lite eller så har han repat den. Skulle inte tro på det fast jag hade kört skotern själv sen den var ny!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Två taktarna håller ju hyfast så länge du sköter dina kolvbyten. Rotax 600'a brukar hålla rätt bra, vet då av en som för några år sedan hade rullat 12-1300 mil utan tjafs. Yamaha MM med 1100 mil på mätaren, Vipern verkar hålla samma klass så länge inte trippelrören hittar till den.

Tippar RX'1an kommer gå länge, motorn lär nog överleva chassiet.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Motorn i Polarisen har då gått betydligt mycket mer än 1500 mil. Om jag inte minns alldeles fel så stod mätaren på finlandian som motorn kommer ifrån på ca 1000-1500 mil och då va vajern kass sen lång tid tillbaka. Den motorn tror jag är orörd. Bussningarna i variatorn är då tokslut. Det syns när motorn står på tomgång när skivan studsar på axeln med ett ***** slammer. Men det är då kompression i motorn så det heter duga! Rotax 503 är nära nog outslitlig :rock: