GPS!

Korsgren

Medlem
9 nov 2012
12
0
1
26
Borlänge/Vemdalen
Hejsan alla! Jag ä på jakt efter en bra gps t skotern! Kollade på en Garmin Montana 650T, eller vanliga 650. Men i sådana fall, vart skulle man kunna få tag på ett fäste och hur gör man me det? Kan man bocka t ett eget eller finns de å köpa?:eek:h:

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag har själv 650T och ångrar att jag inte valde vanliga 650. Medföljande karta till 650T gör ingen lycklig. Min GPS sitter fast med Garmins mc-fäste samt Garmins ledbara styrfäste. Jag använder Friluftskartan Pro med Kartmans skoterledskarta lagd ovanpå.
http://www.kartman.se/

FrHo

Medlem
3 apr 2012
20
0
1
Varför 650, okej den har kamera. Men kamera har ni väl i mobilen. Nä, gå på en Montana 600 och lägg pengarna på bra kartor (Fri PRO V3 samt skoterledskartan från kartman). Det är mitt råd.

Korsgren

Medlem
9 nov 2012
12
0
1
26
Borlänge/Vemdalen
Tack för alla alternativ! Ah jag ska ta en titt på de där! Och jag skulle vilja ha kartor över Vemdalsområdet? Och vilket kan de bästa alternativert va ?

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag har Friluftskartan PRO v.2 mellersta och södra norrland och den täcker mellersta och södra norrland inkl Vemdalen. Vissa skoterleder ligger inlagda men de följer inte alltid aktuell sträckning och man kan inte klistra fast sig efter leden som i Kartmans karta. Friluftskartan PRO heter numera v.3 och har någon nyhet. Det är nog v.3 som de flesta säljer idag.
Skoterledskartan täcker alla leder i Sverige och även i Finland tror jag.
Jag har även en del av (5x5 km) Friluftskartan Prime från Garmin men den är inget jag rekommenderar till att köra efter. Väldigt mycket info gör den grötig och den har ett högt pris. Köpte den för att hitta var exakt våra gränser i skogen gick.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Eftersom jag har kartorna på datorn kollade jag lite. Friluftskartan jag har täcker från norra Borlänge. På skoterledskartan valde jag rutt och satte starten vid Preem i Borlänge och slut vid Statoil i Vemdalen. Kortaste skoterled den vägen är 33,5 mil. Snabbast är tydligen att passera Gagnefs klubbstuga och sedan åka norrut så att man har Rättvik på vänster sida

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Är det nån som provat marinfästet? Beroende om man har plats bakom vindrutan så borde det bli stadigt. Eller är det bäst på styret?

FrHo

Medlem
3 apr 2012
20
0
1
På kartman.se (skoterledskartan) finns även ett forum där det finns lite olika tips både på val av GPS samt kartmaterial, dessutom även några trådar som avhandlar GPS-montage på några olika snöskotrar. Bra läsning.

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Last edited:

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Köp marinfästet. Funkar utmärkt. Körde förra vintern med det och min Montana. Jag är helnöjd.
http://www.jaktbutiken.se/produkter/2337

Se mitt album
http://forum.snowmobile.se/album.php?albumid=1236&attachmentid=16099
Finns 4 bilder där så det är bara att bläddra

Angående karta så satt jag och en kollega och lyckades ladda ner och kracka Alla garmins V3 kartor inkl alla fjällkartor. Lade in allt som en fil på kortet och stoppade i Montanan. Funkar perfekt.
Ja det är ju en sån där huv jag har å, ser ju rätt smidigt och skyddat ut.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
håller med flera ovanstående, bästa kombon är 600+fripro V3+kartman.
fäste väljer man beroende på vad man har för skoter, har sj bara testat ramfästet på styret men helnöjd med det.

inga problem att dra på långtur förutom att man inte alltid vet ledstandarden som kan variera mycket i början på säsongen, fast det är ju inte kartornas fel.