Gnisslande ljud... ?

Svedda

Aktiv medlem
6 dec 2004
54
0
1
Hofors
Har precis kommit tillbaka från en skotertur. Härligt att det har kommit lite snö så man kan åka lite, hoppas det kommer massiv med mera snö.

Det som var mindre roligt är att jag har börjat höra ett gnisslande ljud när man drar på ganska kraftigt. Har inte den blekaste av vad det kan vara. Fråga en polare å han sa att viner det så kan det vara kolvringarna. Men ett vinande ljud vet jag inte om det är, konstigt är det iaf.

Häromdan körde jag på en riktigt dålig led så den fick dåligt med kylning och blev väldigt het men inte så att varningslampan lyste, om den nu funkar vill säga. Hur som helst så när jag stängde av skotern strax efter den dåliga leden ville den inte starta på ett tag. Förmodligen för att den blivit för varm. Å blir den varm så är det ju stor risk att kolvringarna kan bli dåliga men den har ju inte låtit någonting förän idag.

Så jag undrar vad det kan vara som låter å hur man kan komma fram till vad felet är.

Tacksam för svar.

Skulle vara väldigt skönt att veta vad det kan vara innan man verkligen blir ståendes i skogen.

Skotern är en Lynx Enduro SP 600 -01
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Har du kollat så att du inte har en SLITEN rem? för när den e såpass sliten så att inte variatorskivorna orkar klämma fast den så kan remmen och skivorna släppa ifrån sig en obehagligt gnisslande ljud.
 

Svedda

Aktiv medlem
6 dec 2004
54
0
1
Hofors
hmm det kanske det kan vara ska kika, för att när jag stängde av skotern en gång så precis innan variatorn snodde sista varvet så kom liknande ljud upp en halvsekund lr så.