Gnissel/kvitter från variatorn.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Testade skotern idag och variatorn började gnissla..... Bara på låga varv tomgång, låter som om det är remmen men så fort man ökar varven så slutar det, skotern går som den ska i övrigt. Kan det vara så att när jag renoverade DD:n så lät jag remmen sitta kvar på primären, kan den ha fått dd olja på sig??? Skotern har ju stått framåt lutad eftersom boggien har varit lös??

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur högt den ligger i sekundären ska man inte stirra sig blind på utan mer ha det som ett ungefärligt mått.
Remmen ska vara så pass spänd att den nästan orka dra runt mattan med skotern upphissad bak.
Skulle det tjuta i remmen så släpper man den en aning...

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jo mattan vill sakta, sakta gå runt, det lustiga är att jag inte har gjort nån förändring sen i fjol förutom renoverad DD och bytt matta.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jag tror ja har hittat felet. Ser ut som om remmen går lite snett i primären, den ligger kloss mot yttre skivan medans jag kan trycka ner (ca 1-1,5mm) en mejsel mellan inre skivan och remmen.

När jag renoverade dd:n så låg det schims mellan sekundären och dd:n, jag kan ha gjort fel där och lagt in för många schims när jag monterade ihop den igen???

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Fick höra idag att det inte ska vara några schims mellan sekundären och dd:n?? Att sekundären ska vara flytande?? Stämmer detta??

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Tack för ett uppenbart svar men jag är nu i Sandviken på jobb och har ingen annan möjlighet än att kolla snowmobile.se på telefonen så därför frågar jag.

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Har kollat sprängskisserna och det sitter inga shims där.
Kasta äppelskrutten din å köp en riktig telefon som du kan
kolla viktiga saker med:p

Mvh Stefan

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Shims eller inte bakom sekundären bestäms när man linjerar variatorerna.
Behöver sekundären ut en del för att linjeringen ska vara rätt lägger man helt enkelt dit shims.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Hehehe. Jag kör ju med Samsung men det är så jävla dålig motagning här så det blir jämt nätverksfel.

Men åter till problemet. A.Holm, så det är alltså ingen flytande sekundär??

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nej. Det var bara flytande på de äldre maskinerna där sekundären satt på slät axel med krysskil.
Fast sekundär på DD
Fast sekundär på nya ProCross/ProClimb.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
A.Holm, tackar för infon. Ska testa ta bort ett schims eller två då jag kommer hem igen.

Men jag blir lite förbryllad över att detta har uppstått när skotern har stått och remmen är densamma som ifjol och att det är bara dd:n som har blivit bortplockad?! Hmm. :/

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Tycker du ska göra så här så det blir rätt en gång för alla.

1. Kolla linjeringen och shimsa efter det så den blir bra. (viktigt för prestanda å remmens livslängd)
2. justera remspänningen så den är korrekt.
3. prova att allt lirar och inte gnisslar
4. Om problem kvarstår felsök.