Glykol läckage 800 xp

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
I helgen när det var ganska kallt -25 så märkte jag när jag startat skotern på morgonen att det droppat lite glykol från min summit 800 -09. Inga stora mängder men nivån har sjunkit 1-2 cm i behållaren efter helgen.

Samma sak hände även brorsans renegade 800 -08 denna helg.
Hörde med en mek och han berätta att någon slang kunde krympa av kylan och klamret då inte nöp åt ordentligt och att detta slutar så fort skotern blivit varm.

tänkte höra ifall det finns någon mer som har råkat ut för detta?

TWR

Medlem
17 feb 2011
20
0
1
Finland
Hörde med en mek och han berätta att någon slang kunde krympa av kylan och klamret då inte nöp åt ordentligt och att detta slutar så fort skotern blivit varm.

tänkte höra ifall det finns någon mer som har råkat ut för detta?
Hade samma på min Lynx -09 och slutade först då vi bytte ut varenda slangklämmare till en ordentlig skruvmodell. Smärtgränsen gick vid -10 för min del.

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Hade samma på min Lynx -09 och slutade först då vi bytte ut varenda slangklämmare till en ordentlig skruvmodell. Smärtgränsen gick vid -10 för min del.
Måste vara hårdare än genomsnittet :p skämt o sido så blev det mest kortare turer från bilen och mellan stugorna i helgen :)
Irriterande med läckaget dock. Är det mycket jobb att byta ut klammren och ungefär hur många var det?

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Kanske räcker att byta med dem utsatta klammrena? Du kan byta några i taget och så märker du ju om läckaget upphör..

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Kanske räcker att byta med dem utsatta klammrena? Du kan byta några i taget och så märker du ju om läckaget upphör..

Har inte kollat hur och vars dessa klammer sitter då det som sagt var ganska kallt ute. Kan tillägga att jag ägt skotern sen ny, 3:e säsongen nu och det aldrig varit läckage tidigare. Men har inte kört i temp ner mot nästan -30 tidigare så kan ju vara därför..

Får ta en titt till helgen när man har tid och inne i varmgarage, men vore bra ifall ngn som gjort detta kunde berätta hur dom sitter.