Köpte i våras en begagnad Lynx 5900 -88.
När jag nu skulle byta olja i växellådan så hittar jag ingen urtappningsskruv.
så jag undrar om det finns någon skruv för att tappa ur oljan.
Oljenivåskruven sitter löst,när den är inskruvad går den sedan att snurra runt med handen,finns det någon lösning på detta?
Hur ofta behöver jag byta olja i växellådan?
Nu när jag är ny ägare till skotern så tänkte jag byta olja - om jag lyckas?
Har även upptäckt en en liten skruv eller bult,på baksidan av växellådan,längst ner
framför fotsteget.Kan det vara för oljebyte eller ?
Dåligt med information i manualen om detta med oljebyte bla.
Tacksam för hjälp.
Enligt manualen ska det finnas både en avtappningsskruv och en nivåskruv.
Tyvärr så är ju Lynxmanualen riktigt kass då den inte anger var dessa finns!
Antagligen små skruvar för en tias nyckel eller plastpluggar? Leta efter urtappningsskruven nånstans långt ner på vxl-lådan.
Oljebytesintervallet anges till en ggr /säsong. Alltså byte till sommarförvaringen. Var försiktig med åtdragningen på alla såna här nivåskruvar o påfyllningslock.
Lätt hänt att man drar för hårt.
Finns det gänga kvar på nivåskruven? Om inte så är det mest troligt "gängpaj" i själva skruvhålet. För att hålla kvar skruven kan du rengöra skruven o prova lägga på lite sån vit gängtejp som rörmokare använder?
P.S Du kan använda samma olja till både växellåda o kedjehus. Halvsyntetisk GL.5 75w-90 växellådsolja. Man bör ta loss hela kedjehuskåpan vid byte, men det går att tilta skotern så att det mesta rinner ur vid nivåskruven. Sedan så ställer jag ner skotern o spolar genom olja så att det rinner genom nivåhålet. Sätter tebax nivåpluggen o fyller på 1-2dl extra.
