Glidande handtag Skidoo XP

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Används handtagsvärmen vid aktiv körning så glider handtagen av vilket är mycket irriterande. Jag har läst att vissa använder sig av bensin, hårspej, lim tex för att fästa handtagen.

Själv har jag haft tankar på borra ett litet hål i styret och sätta en popnit längst in på handtagen. Då hade det blivit lätt att få bort handtaget om det skulle behövas utan att behöva skära bort dom vilket lim och liknande kräver.

Vad har ni för tips, trix och erfarenheter kring detta?

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Sitter det korkisoleringen mellan styret och värmarelementet.
Det gör så att det blir lite tajtare att få på dom, sen brukar jag dra 2varv med el-tejp tajt lindar över värmaren innan jag monterar handtaget. Har inte haft några klagomål på att handtagen vill kärnga av.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jo det sitter korkisolering mellan styret och värmeelementet. Sedan sitter handtaget direkt på värmeelementet.

När du lindar 2 varv eltejp utanpå värmeelementet känns det som du bör förlora en helt del värme från värmelementet vilket jag inte vill göra kalla dagar.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Det där med popnit är yamaha orginal. Men man får vara försiktig å man inte har sönder handtagsvärmaren. Har du ingen popnit med stor skalle kan man slänga dit en liten bricka typ M5

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det ska inte behövas några tips och trix...
Se till att det är rent när du monterar handtagen så ska det inte släppa.
Du ska inte ha på nånting för att få dit dom, smörjmedel, tvål, såpa...
Blås med tryckluftmunstycke i hålet i änden så får man dit dom ändå.
Efter detta ska dom sitta kvar...
Har då inte haft problem med detta...

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Det ska inte behövas några tips och trix...
Se till att det är rent när du monterar handtagen så ska det inte släppa.
Du ska inte ha på nånting för att få dit dom, smörjmedel, tvål, såpa...
Blås med tryckluftmunstycke i hålet i änden så får man dit dom ändå.
Efter detta ska dom sitta kvar...
Har då inte haft problem med detta...
När handtagen glidit av en bit så har jag fått dit dom igen via tryckluft. Som du säger så bör jag blåsa av handtagen och göra rent både i handtaget och på handtagsvärmeelementet.

Tror ändå att jag ska säkra handtagen med en popnit, det borde ju inte försvaga styret nämnvärt?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tror ändå att jag ska säkra handtagen med en popnit, det borde ju inte försvaga styret nämnvärt?
Nej det gör det säkert inte, men det behövs inte...

Bytte mina handtag till denna säsong, rent och torrt, sitter som berget...

Tycker för övrigt att handtagen på Xp är av lite taskig kvalite, mina hade gått en säsong och är utslitna... Dåligt...

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om du drar i en popnit och handtaget likförbannat glider så sitter det enbart fast vid niten, ett tag, vilket lär vara än mer irriterande än att hela handtaget glider?

Nä ge fan i det och gör som herr holm säger - enda riktiga i det här fallet.