"glapp/skrammelljud" från boggien

ViktorNoden

Välkänd medlem
1 nov 2009
174
0
6
Tjenare, har vart å kikat på en rc 440 -07 och när man lytte upp bakdelen på skotern och satt ner den så lät det nå konstigt ljud ifrån boggien, lät som om nåt var glappt elr liknande. Någon som vet vad det kan vara, kan det vara nå lager eller bussningar som är slut? eller kan det till och med vara dämparn som e glapp? tänkte bara höra ifall nån visste vad det kan va, om någon haft samma problem med en pps boggie. ( kanske inte spelar nån roll vilken boggie det är men ändå.) Och om det kan vara dyrt att byta ifall nåt är slut?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Det är inte den bara den där plåtflärpen låter, den som sitter på många moderna skotrars boggidämpare?

Edit: kollade sprängskissen av den där boggien och den är utan flärp, så det kan det inte vara.

ViktorNoden

Välkänd medlem
1 nov 2009
174
0
6
Det är inte den bara den där plåtflärpen låter, den som sitter på många moderna skotrars boggidämpare?

Edit: kollade sprängskissen av den där boggien och den är utan flärp, så det kan det inte vara.
Okej, föstod inte vilken plåtflärp men de va inte nå noga om de inte fanns någon iaf. :)

baum

Aktiv medlem
13 dec 2007
62
0
6
Övik
Har likadant i min boggie, vet dock inte om det det beror på glapp i stötdämparinfästningen, eller om det helt enkelt ska va lite så eftersom PPS:en är okopplad? Det som glappar för mig är bussningen i stötdämparfästet. Prövade att byta bussningen. Blev lite bättre men inte 100:a Möjligt att man måste renovera själva sätet i stötdämparen? Nån som vet.?

ViktorNoden

Välkänd medlem
1 nov 2009
174
0
6
Har likadant i min boggie, vet dock inte om det det beror på glapp i stötdämparinfästningen, eller om det helt enkelt ska va lite så eftersom PPS:en är okopplad? Det som glappar för mig är bussningen i stötdämparfästet. Prövade att byta bussningen. Blev lite bättre men inte 100:a Möjligt att man måste renovera själva sätet i stötdämparen? Nån som vet.?
Okej, ja jag funderar på att skicka in mina boggiedämpare på renovering för dom har gått 210 mil utan att bli renoverade så de e nog dax :) om de inte blir nån skillnad så byter ja bussningen. :)

baum

Aktiv medlem
13 dec 2007
62
0
6
Övik
Bra ide. Skriv gärna sen hur det gick. :) Bussningarna va inte speciellt dyra om du skulle byta dom, tror alla 4:a gick lös på 150-200:-

ViktorNoden

Välkänd medlem
1 nov 2009
174
0
6
okej, ja jag hör av mig. :) men hittar ingenstans man kan köpa bussningar, vart köpte du dina? :)

Fast i och för sig så kanske dom byter den om ja lämnar in dom på renovering. :p

baum

Aktiv medlem
13 dec 2007
62
0
6
Övik
Jag åkte till närmaste lynx-åf, kollade upp vilka bussningar jag behövde innan. Finns en sprängskiss online och enligt den så ska du ha art. nr: 5446652. Men kika själv så är du säker. Gå in på "http://epc.brp.com/" klicka på "view parts catalogs" Sen är det bara å leta reda på rätt år och modell. Kolla bara med dom att du får 4st. Kom inte ihåg om man fick lov att beställa fyra, eller om dom kom i set på fyra. Men det borde dom veta.
Mycket möjligt att dom bytes vid renoveringen. Dumt å dubbelköpa. Men hör med de som renoverar så får du reda på det..

ViktorNoden

Välkänd medlem
1 nov 2009
174
0
6
Jag har bytt bussningen nu och det blev ingen märkbar skillnad. :) men jag väntar iallafall till nästa säsong innan ja renoverar några dämpare. Ja lurar också på att det är ett "standard ljud" då det är en okopplad boggie.

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
tror det låter ifrån mattskoningarna som går mot slidesen längst fram när man håller upp den bak å gasar lite...
så äre iaf på min re med pps... blir lite bättre om man ändrar balata remmen längst fram.

men detta är knappast nåt att bry sej om för man kör ju inte med skotrn upplyft och det låter inget på min vid körning..

ViktorNoden

Välkänd medlem
1 nov 2009
174
0
6
Okejokej, men för mig låter det när man lyfter upp den och sätter ner den. Men tror inte att det är nån fara. :)