Glapp pto lager 850 etec

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
177
8
18
Örnsköldsvik
Hej jag har en otroligt dum fråga. Märkte att min summit 850 verkar glappa på vevaxel tappen. Det är extremt lite, knappt så man ser någon rörelse alls, packboxen verkar inte ha läkt något. Törs man köra eller är det bara att börja riva?
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
177
8
18
Örnsköldsvik
Har du tagit loss variatorn eller är det i den du sliter när du upplever glappet?
Jag tog lös variatorn när jag tyckte det lät som det glappade, just ljudet var nog motorn som rörde sig i motorfästena, så glappet som syns är på vevaxel tappen.

Jag har inte märkt någon konstig ljud eller något annat när jag kör, känns som lite låg komp när jag drar igång den men den här gått 750 mil. Jag gjorde bara en liten översyn när jag märkte glappet
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Skaffa/låna indikatorklocka och mät upp kastet på veven, (och se till att sätta klockans fot på motorn och inte i chassiet).
Om det är så att den slänger så att man ser det med ögat så har du nog lite meckande framför dig.

Det tråkiga(ste) är att mig veterligt går inte vevarna på dom där renovera, det finns inga lager att få tag på efter vad jag hört, så enda alternativet är att köpa en hel vev av BRP för 25 000:- eller något liknande.
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
177
8
18
Örnsköldsvik
Skaffa/låna indikatorklocka och mät upp kastet på veven, (och se till att sätta klockans fot på motorn och inte i chassiet).
Om det är så att den slänger så att man ser det med ögat så har du nog lite meckande framför dig.

Det tråkiga(ste) är att mig veterligt går inte vevarna på dom där renovera, det finns inga lager att få tag på efter vad jag hört, så enda alternativet är att köpa en hel vev av BRP för 25 000:- eller något liknande.
Yttre vevlager finns i sprängskisser 420832130 till ett pris på 1190 eller är det alltid slut menar du? Skulle vara ganska värdelöst att behöva köpa en helt ny vev för ett lager
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Det är vevstakarna som det av nån konstig anledning inte går att köpa lager till. De andra ska inte vara problem få tag på.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag tror att de yttre går byta. Borde gå i allafall.

Jag åkte på vevstakslagerhaveri (storänden) förra vintern och de kan tydligen bara rotax som kan detta (känns orimligt). I mitt fall blev det byte av motor till en utbytes från rotax för det var lite småskador på cylinder och kolvarna också och det blev billigaste alternativet. Tog det via svedea.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jamendåså, kan vara så att det är centrumlagret/lagren som inte går få tag på. För det var något skumt med något av ramlagren.
Jajja, tror du att vevtappen glappar så du ser det med ögat åker du på att göra en fördjupad inspektion hursomhelst. Börja med att mäta kastet på vevtappen.