Gjuta av originalhuven? med fogskum?

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Någon som testat gjuta av sin originalhuv på skotern?
Skulle vilja göra en form av huven för att sedan kunna plasta flera sen.
Plasta direkt på huven känns inte aktuellt då jag läst att flera lyckats förstöra den på det sättet.
Hur gör jag då lättast en form?
Klär in huven i plast och fyller den med fogskum? för att få en mall att plasta på?
Helt nytt för mig så tips mottages gärna-

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Fogskum fungerar inte eftersom det inte tål styren som är lösningsmedlet i polyester. Mitt tipps är att du gör en riktig polyesterform vilket är betydligt billigare än exempelvis gips eller epoxyformar. Du bör ha någon erfaren med dig annars riskerar du förstöra din orginalhuv. Jag skulle nog tänka mig för ordentligt innan jag tog steget att börja gjutra av orginalhuven.

Att tänka på:
- Att huven är ren från smuts eller exempelvis bilvaxer.
- Är pluggen (orginalhuven) ren från dekaler bör du styrentvätta den innan du vaxar den.
- Använd packtejp (helst PVC-baserad) för att tejpa åt hål i huven.
- Använd riktiga vaxer som du kan köpa av återförsäljare som ex Reichold eller Jajaplast.
- Efter du vaxat huven minst 3 - 5 ggr med minimum en timmes mellanrum så lägger du på ett släppmedel. Vissa släppmedel ska läggas i flera lager.
- Lägg sedan på minst 2 varv formgelcoat (ej vanlig gelcoat).
- När du sedan handlägger glasfiber och polyester (helst en lite segare formpolyester) använd 1,5 - 2% härdare, lufta glaset ordentligt och lägg aldrig mer än 1lgr per dygn. Gjuter du tjockare så riskerar polysert bli varm med krympningar som resultat. Formen bör vara minst 3 lager tjock.
- Efter du avformat ska du våtslipa, polera, tvätta och vaxa formen du byggt och den bör få bli minst en vecka gammal innan du gjuter den första produkten i den.

Lycka till!

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Tack för tipsen :D någon annan får gärna ösa på med mer tips.

angående fogskummet.

Fogskum fungerar inte eftersom det inte tål styren som är lösningsmedlet i polyester.
Så verkar folk använda det, och i flesta fall löses det inte upp. Men andra verkar rekommendera OM man använder fogskum att man tejpar hela formen alt sandspackel, grundfärg eller annat för att skydda den.

Men bara vad jag läst har som sagt inte testat något och aldrig plastat