Garmin Nuvi För bilen någon som provat en sådan modell på skotern??

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Någon som ha eller provat köra på skotern med en helt vanlig Nuvi med friluftskartan. Nuvi 550 vet jag är vattentät men någon som provat någon av dom vanliga Nuvi modellerna?? Som är gjorda för bilen.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jag kör med en 1350t. Dock utan friluftskarta vilket ju är dåligt. Kör bilkartan och skoterledskartan.Fungerar men lite mediokert. Främst på grund av hur dåligt med inställningar det finns angående visning helt och hållet GPS modellens fel. Är underkännt även vid bilåkning. Det går inte forcera visning av allt.. Grundfunktionen är väl ok, men svårt ibland att zooma in och ut för att se översikt eller nära på ett bra sätt. För att rugga den lite bor den i en genomskinlig matlåda. Kör på ström från skotern. Har dock inget batteri så den stänger sig när skotern slås av. Otroligt dumt då den har egetbatteri. Återigen dålig programmvara... Sen kan jag väl inte anklaga den för att vara det minsta snabb. Men jag köpte bara något billigt skräp för att ha i bilen för några år sedan. Så mitt svar är väl att visst fungerar det men köp en bra modell underlättar all användning.

Last edited:

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
kan inte riktigt hålla med ovanstående, har både en nuvi 500 och 550 med skoterledskartan+ den som följer med, överväger att skaffa friluftskartan också. kan då säga att jag är ruggigt nöjd över dom, funkar klockrent på skotern och touchen funkar genom handsken även fast det är -25 ute, finns väl inget direkt att klaga på, billigt, lätt och smidig gps helt enkelt!

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
Håller med före gående talare. har en liten Nuvi 200 på skotern med friluftskartan. funkar klockrent

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Trevligt och höra fick tag i en billig Nuvi 200 får den kanske i morgon. Ska testa den på sambons skoter. Har själv en Oregon men hade vart trevligt med stor skärm ska testa Nuvi 200 med friluftskartan funkar det bra ska jag själv byta. Till en med stor skärm.

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Går inte att jämföra nuvi 5xx med dom övriga då den är byggd för utomhusbruk.. Bl.a. Vattentät, klarar fler kordinatsystem mm. Riktigt vettig maskin.

Att sätta en bilanpassad gps på skoter fungerar väl som nödlösning men inte mer, blir dom blöta så är det godnatt. Sen klarar dom endast long lat vad gäller kordinatsystem, kass eller oftast ingen spårhantering.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Ska bli och kul och prova hur det funkar. Har använt 60csx och en Oregon i flera år på skotern. Fördelen om en Nuvi funkar på skotern är man får stor skärm.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jag kör med en 1350t. Dock utan friluftskarta vilket ju är dåligt. Kör bilkartan och skoterledskartan.Fungerar men lite mediokert. Främst på grund av hur dåligt med inställningar det finns angående visning helt och hållet GPS modellens fel. Är underkännt även vid bilåkning. Det går inte forcera visning av allt.. Grundfunktionen är väl ok, men svårt ibland att zooma in och ut för att se översikt eller nära på ett bra sätt. För att rugga den lite bor den i en genomskinlig matlåda. Kör på ström från skotern. Har dock inget batteri så den stänger sig när skotern slås av. Otroligt dumt då den har egetbatteri. Återigen dålig programmvara... Sen kan jag väl inte anklaga den för att vara det minsta snabb. Men jag köpte bara något billigt skräp för att ha i bilen för några år sedan. Så mitt svar är väl att visst fungerar det men köp en bra modell underlättar all användning.
Bara för att förtydliga..

Ja visst fungerar det. Men just den billiga enkla varianten jag har är lite för lite att åka med. Det var en budget modell när den var ny. Så kanske inte mycket annat att vänta sig. Är ganska övertygad att även nya budget modeller idag inte är något bättre...

Nuvi 550 eller motsvarande är ju typ 2-3ggr dyrare än den variant jag använder så klart det ska skilja lite. Kvalitet och prestanda.

Så jag håller absolut med era andras kommentarer.

Så hamnar man kring modeller på 2500kr+ är dom nog tillräkligt bra för att vara trevliga i alla sammanhang. Vill byta själv också men det får bli senare..

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jag har en Nuvi 500 och är jätte nöjd med den! Fungerar hur bra som helst i kyla och värme (använder den även i båten på sommaren med sjökort). Har även fixat i ordning 2st nuvi av "bilmodeller" med friluftkarta och skoterledskarta från kartman. Dem fungerar hur bra som helst så kör på det! Du är ju inte ute när det regnar direkt och snön den yr av! Lycka till!

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Blir kul och se hur det kommer funka med Friluftskartan i Nuvi. För sen om den pajjar av fukt och snö gör då inget den var ändå så billig. Ska montera den nästa vecka på sambon skoter så får man se om den håller och hur friluftskartan kommer funka i en nuvi. Jämfört med i en Oregon som är gjord för friluftskartan.

mbsxr

Aktiv medlem
12 feb 2009
56
0
6
Boden
Jag kör med en Nuvi 1300 med friluftskartan och skoterledskartan. Det fungerar väldigt bra. Har kört ca 100 mil i för mig helt okänd terräng förra vintern utan problem. Använder ett billigt fäste som har funkat mycket bra (länk) det kan jag rekommendera, funkar bra i höga farter och gropiga leder mil efter mil. Det jag gillar bäst är den relativt stora skärmen 4.3", samt den underbara funktionen autorouting som jag inte vill vara utan.

http://www.pixmania.se/se/se/4900966/art/g-mobility/faste-for-2-hjuligt-fordo.html

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jag förstår inte vad du menar, skulle friluftkartan fungerar bättre på en som är vattentät än en som inte är det.

Så länge gps inte dränks i vatten fungerar det hur bra som helst!

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Jag kör med Garmin Nuvi 550 + friluftkartan pro. Detta är monterat snyggt brevid instrumentpanelen med hjälp av Ram mount fäste. Fungerar riktigt bra även kyliga dagar.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Hur funkar Nuvi 550 är den bra på och rita spår när man kör och är det enkelt och spara och använda dom?? Är det enkelt och sätta in sparade spår från datorn.

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
inte provat att sätta in från datorn, men den ritar upp på ett mycket exakt sätt var man kan, det är i stort sett så jag använder den. Så man vet varifrån man kom och alltid hittar tillbaka till sparade platsen "stugan"

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Håller med före gående talare. har en liten Nuvi 200 på skotern med friluftskartan. funkar klockrent
Har du något fodral till den?

Har också en nuvi 200 i bilen men vill minnas att den ej skulle vara vattentålig.

EDIT:

Jag kör med en Nuvi 1300 med friluftskartan och skoterledskartan. Det fungerar väldigt bra. Har kört ca 100 mil i för mig helt okänd terräng förra vintern utan problem. Använder ett billigt fäste som har funkat mycket bra (länk) det kan jag rekommendera, funkar bra i höga farter och gropiga leder mil efter mil. Det jag gillar bäst är den relativt stora skärmen 4.3", samt den underbara funktionen autorouting som jag inte vill vara utan.

http://www.pixmania.se/se/se/4900966/art/g-mobility/faste-for-2-hjuligt-fordo.html
Tack för tipset,, klickar hem en sån jag med.

Last edited:

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Testat nu min Nuvi 200 med friluftskartan är inte nöjd alls. Har en Oregon det märks den är gjord för och spara spår och lätt föra över från dator och till datorn massa sparade spår. Så en Nuvi var inget för mig blir och köpa en till Oregon och sätta på gummans skoter.

Nix

Medlem
30 mar 2008
30
0
6
Jag har testat att köra men min Nuvi 550 med friluftskarta vilket inte fungerade speciellt bra. Med den kartan så fryser enheten ibland och kartan hänger inte med. Garmins support erkände att enheten hade dålig prestanda och där av problemen.. Den fungerar dock bra med bilkartan samt sjökort.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Jag har testat att köra men min Nuvi 550 med friluftskarta vilket inte fungerade speciellt bra. Med den kartan så fryser enheten ibland och kartan hänger inte med. Garmins support erkände att enheten hade dålig prestanda och där av problemen.. Den fungerar dock bra med bilkartan samt sjökort.
Ett tips där är att inte ha hela sverige/länet aktiverat utan bara det område du rör dig i. Går att välja vilka kartor som skall visas i enheten.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Min Nüvi 550 funkar klockrent med Friluftskartan PRO samt Kartmans skoterledskarta ovanpå. Men...för att inte den skall hacka när man kör dessa två kartor bör man avaktivera bilkartan (City Navigator)...så den slipper dra runt tre kartor. En enkel menyinställning alltså. Görs på 'inställningar', 'karta', 'kartinfo'.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk