Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
I väntan på nytt kretskort till bromsbänken då processorn brunnit så har jag passat på att bygga lite mer på skotern istället.

En ny större bränslepump har monterats och jag passade även på att byta ut slangarna mot kopparrör för att minimera brandrisken då de låg relativt nära pipan.
Även ett flödestest på tomgång gjordes och originalpumpen levererade 62 l/h och den nya 162 l/h. Så det blev stor skillnad.
Fick ta lite ström från likriktaren då det inte räckte till.

29255

29256

En enklare variant av värmeavskilljare gjordes för att vara mån om spridare och insugsgummin.

29257

Sen har de nya avgastemperaturgivarna anlänt.
Köpte givare med open tip för att få de så snabba som möjligt.
Dessa har dock andra nipplar än mina befintliga så det ska fixas i veckan sen är det bara att vänta på att kretskortet ska komma.
Det var allt för denna gången 😊

29258
 
Reactions: suregom

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ikväll gjorde jag det sista på skotern och svetsade dit nya nipplar för avgastempen. Så nu känns skotern helt färdig förutom mappningen då!
Till min förvåning eller rättare sagt med min tur så var 1 sensor trasig 😫 ibland funderar man om det spökar eller så ska denna skoter helt enkelt aldrig fungera ..

Kretskortet till bromsbänken är på ingång och bör vara här inom någon dag. Så till helgen kanske jag kan göra nya körningar

29263

29264
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Ha i åtanke att när tempsensorer sitter så nära kolvarna kan de visa en hel del för lite värme! I y-rör kan man inte flytta ut dem så mycket som skulle behövas för att visa rätt. Rätt temp är ca 20-25cm ut från kolv men då är man ju ute i singelpipan så de går ju inte med tvåcylindrig motor med singelpipa. Du hade kunnat flytta ut dem mer ser jag. Problemet är att färskgaserna åker ut uppimot 20cm ut från kolv innan pipan trycker in färskgaserna och de kyler ner tempsensorer. Men fega på tempen tills du kan bekräfta med bredbandslambda och stiftfärger hur högt i temp du törs ta den. Man kan inte lita på tempsensorer som sitter 25cm ut heller innan man dubbelkollat mot safe afr värde och spolbilder samt stiftfärger. Jag skulle inte köra varmare än 570-580c innan man dubbelkollat att de är lugnt med sensorerna så nära kolvarna. Med längre ut placerade givare fegar man av vid max 600-630c och verkar de stämma så kan man ev köra 650-700c på full mutter. 700c är extremt farligt men de kan gå på vissa motorer om stiften ser bra ut och spolbilderna ser ok samt afr värdet inte skenar iväg för snålt. Jag brukar fega ur vid 680c om allt annat ser bra ut och tempmätaren visar ärlig piptemp. Men som sagt med tempgivare i yrör kan man smälta kolvar vid 660-680c även om de sitter längre ut än dina!
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Bra poäng. Jag monterade dessa 10cm från kolven då jag läste det i manualen.
Men några centimeter till hade jag kunnat flyttat ut de men nu är det redan gjort 🤣.
Jag får helt enkelt ta det lite lugnare som du säger.

Hur är det med insticket på en 2t? Mitten i röret?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Bra poäng. Jag monterade dessa 10cm från kolven då jag läste det i manualen.
Men några centimeter till hade jag kunnat flyttat ut de men nu är det redan gjort 🤣.
Jag får helt enkelt ta det lite lugnare som du säger.

Hur är det med insticket på en 2t? Mitten i röret?
Jag brukar sticka in tempgivarna till mitten men de är inte så noga. Ang mått från kolv så är bästa metoden att kolla det genom att se vart pipan gått hetast. Man ser tydligt inv pipa vart färskgaserna vänder. Från början från kolv räknat är de mörkare sot, men en bit ut så brukar de bildas en rel kort övergång till ljusare sot. Man sätter då tempgivaren en bit in på ljusa sotet typ där de är ljusast. De brukar va ca 20-40mm ut från denna övergång. Måttet 10cm ut från kolv som står i manualen till många mätare funkar på lägre trimgrader men skotermotorer har så höga portar att de slungar ut färskgaserna långt ut i pipan. Men om du har tur är de rel ljust sot redan där du placerat dem så de visar nästan rätt temp ,kolla sotbilden hur långt ifrån optimalt de sitter. På de 800cc motorer jag varit med och trimmat o bromsat har givarna i grenröret visat ca 30-50c för lite, men då hade vi satt dem lite längre ut än dina ,ca 20mm längre ut. Men som sagt de spelar mindre roll om mätaren visar för lite bara man vet om det, kör aldrig mätaren till 700c för den kan visa 50c för lite!
 
Reactions: goliat8

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Det nya kretskortet dök upp i torsdags så idag har jag försökt mappat skotern utan direkt någon framgång.
Är ganska svårt att hålla koll på allt samtidigt som jag gasar och justerar vattenflödet manuellt 😂
Jag har inte lyckats fått vattenventilen att fungera automatiskt än så detta ligger på priolistan hädanefter.

Lite mer om dyno körningen.
För det mesta går motorn väldigt fett men ibland när jag ändrat lite så har den gått snålt istället. så det har nog varit på gränsen till att motorn har gett upp några gånger !! Det verkar inte vara så enkelt att mappa in större spridare med pc5.
Avgastempen är relativt hög , ibland upp emot 600-650 grader vid bara 5-6000 varv och lite gas. dock så tror jag detta kan härledas till för mycket bränsle som förbränns i pipan då den ryker som ett ånglok. så jag tror afr värdet är helt annat inne i pipan där tempsensorerna sitter.

Sen har jag har lite svårt att hitta information om pc5 så någon här kanske kan hjälpa mig.
Mitt pc5 har 2 stycken tryckgivare. ska man dra av för atmosfärstrycket under pressure configuration så det blir -13,11 och 29,82 ? Eller behövs inte det tack vare för att man använder sig av 2 givare så värdet istället ska vara 1,59 - 44,52 ?

sen en ytterligare sak .
Det finns 2 bränsletabeller. tps/rpm och tryck/rpm . Hur beräknas detta och i vilken turordning?
Eftersom jag använder ca dubbelt så stora spridare så har jag dragit av bränsle i tps/rpm tabellen.
Men sen i trycktabellen har jag till bränsle då jag vill att det ska öka med laddtrycket.
Så min fråga är. används bägge tabellerna när trycket övergår 0 psi? eller exkluderar pc5 tps/rpm tabellen då?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Ang mappning med större spridare så är det inte så självklart.
Därför skickar jag upp 2st olika tabeller här.
Originalspridare: (vill minnas att dom är ca 670cc om jag inte minns helt galet)
29283

980cc spridare.
29284

Som man ser här så är skillnaden betydligt mindre än skillnaden i % mellan spridarna.

Ang hur tabellerna fungerar i pc5 så har du tps/rpm som bas, sen läggs tryck/rpm ovanpå tps/rpm.

Kolla denna film ang tryck i pc5.
 
Reactions: goliat8

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ang mappning med större spridare så är det inte så självklart.
Därför skickar jag upp 2st olika tabeller här.
Originalspridare: (vill minnas att dom är ca 670cc om jag inte minns helt galet)
Visa bifogad bild 29283

980cc spridare.
Visa bifogad bild 29284

Som man ser här så är skillnaden betydligt mindre än skillnaden i % mellan spridarna.

Ang hur tabellerna fungerar i pc5 så har du tps/rpm som bas, sen läggs tryck/rpm ovanpå tps/rpm.

Kolla denna film ang tryck i pc5.
Tack.
Det där med att det inte stämmer helt exakt procentuellt det köper jag.
Dock tycker jag att min fortfarande går så sjukt fett även fast jag tagit av mycket (ca - 40-45 på 20-40 % tps). Men däremot har jag inte tagit av lika mycket på tps 10 %. Det kanske är så enkelt att jag har för stora skillnader i tabellen mellan olika % på tps'en.
Så jag ska prova att finjustera det lite bättre till att börja med.

Jag har kikat på klippet. Har alla pti dubbla sensorer? Eller bör värde fyllas i annorlunda beroende på det? Jag tänker i mitt fall att jag inte ska dra av för atmosfärstrycket som de gör i filmen? Eftersom mitt power commander använder dubbla givare så räknar den väl själv ut tryckskillnaden?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Tack.
Det där med att det inte stämmer helt exakt procentuellt det köper jag.
Dock tycker jag att min fortfarande går så sjukt fett även fast jag tagit av mycket (ca - 40-45 på 20-40 % tps). Men däremot har jag inte tagit av lika mycket på tps 10 %. Det kanske är så enkelt att jag har för stora skillnader i tabellen mellan olika % på tps'en.
Så jag ska prova att finjustera det lite bättre till att börja med.

Jag har kikat på klippet. Har alla pti dubbla sensorer? Eller bör värde fyllas i annorlunda beroende på det? Jag tänker i mitt fall att jag inte ska dra av för atmosfärstrycket som de gör i filmen? Eftersom mitt power commander använder dubbla givare så räknar den väl själv ut tryckskillnaden?
Jag hade ingen pti. Men då du har 2st trycksensorer, har du 2st tryck tabeller också?
Enklast är att göra som i filmen och bara räkna positiva tryck över atmotsfärstryck.
Egentligen blir det lite onödigt med 2st givare då original ecu också har en tryckgivare så den kompenserar tillräckligt för höjd. Sen har vi så små höjdskillnader här så man kan helt bortse från det egentligen.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag har 2 tryckgivare men bara 1 tabell. Antar den räknar ut skillnaden där emellan och vad värdet är i pressure configuration är av mindre betydelse?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Men visst har du en temperatur tabell då du har pti?
För den är ju bra att använda för att kompensera insugstempersturen.
Borde vara så att den själv räknar ut det tryck som blir kvar efter uppmätt atmosfärstryck.
ta några bilder på hur det ser ut för inställningarna för givarna i programmet. Går bara att se när pc5 är inkopplad till datorn.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Men visst har du en temperatur tabell då du har pti?
För den är ju bra att använda för att kompensera insugstempersturen.
Borde vara så att den själv räknar ut det tryck som blir kvar efter uppmätt atmosfärstryck.
ta några bilder på hur det ser ut för inställningarna för givarna i programmet. Går bara att se när pc5 är inkopplad till datorn.
Det finns ingen tabell för justering av insugstemperatur. Man kan bara fylla i värden för givaren så power commandern får rätt volt/temperaturvärde likt det man gör för trycket.
Så antar att det är automatiskt kompensering om det ens gör det.
Jag kan fixa lite bilder till imorgon
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Väldigt intressant tråd det här, men vad hände med projektet? Är ett tag sen det skrevs nått här🤔