Gammelskoter koppla in batteri

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Först o främst måste du köpa en voltregulator med laddström uttag. Du byter ut den gamla voltregulatorn jag ser i bakgrunden den fyrkantiga svarta som de går in en gul kabel i. Den kabeln som går in i den har du ca 20-30 v på. En laddregulator har ca 3-4 kablar ur sig en till bef vidare ström 12m och en till batteri ca 13-14v på 3500varv +samt jord.
 

Widetrak500

Ny medlem
10 jan 2023
4
0
1
38
Sandviken
Ok! Tack för svar, då börjar vi där. Konstigt att de inte sitter en sån regulator, för den har startmotor.
Har du någon du rekommenderar?😊
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Ok! Tack för svar, då börjar vi där. Konstigt att de inte sitter en sån regulator, för den har startmotor.
Har du någon du rekommenderar?😊
Den har nog brunnit upp och de har satt dit den där billigaste ver utan laddning. De finns flera varianter på Rinab Och skoterdelen.
 

Widetrak500

Ny medlem
10 jan 2023
4
0
1
38
Sandviken
ok!
Beställt nu, kopplar jag den direkt till batteriet då, såg ut på bilderna som det var lite smala kablar?
Förstått att jag behöver en startsolenoid om jag ska koppla in elstarten?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
ok!
Beställt nu, kopplar jag den direkt till batteriet då, såg ut på bilderna som det var lite smala kablar?
Förstått att jag behöver en startsolenoid om jag ska koppla in elstarten?
De bör följa med kopplingsshema får man hoppas. De bör va två kablar till bateri plus och minus eller enbar plus och minst 1 till som kopplas till övriga elen likn som den voltregulator som sitter där nu är kopplad. Ja du behöver starelä/startsonid. Den kopplas in till batteriet med lika grova kablar som till startmotorn och en smal kabel från startrelä till startknapp eller startnyckel.