Göra ordning skotern för vintern

Roary

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Hej

Har en polaris 650 rxl som jag köpte förra året och sitter nu och funderar på vad man ska göra med den innan man börjar köra... Smörja nipplarna har jag kommit fram till, men funderar då på vart alla sitter.. vid framdämparna sitter det ett par, men det torde ju vara fler? vart brukar dom sitta?

Tänkte ochså på kedjan, den måste nog smörjas, men hur går man tillväga med det och vad ska man använda? Har ingen instruktionsbok så jag har lite problem med hur man ska gå tillväga...

Finns det något mer man måste/bör göra?

Mvh

Roary
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
RE: Göra ordning skotern för vinter

I boggien har du ett antala nipplar, det brukar vara 1-2 nipplar på varje axel. Kanske någon till styrningen också. Du bör även kolla alla lager till boggiehjulen så att inga är dåliga. dom går att ta isär genom att peta lös tätnignen, då kan man fylla på med nytt fett så att dom håller längre. Kedjan och dreven är enklast att rengöra genom att ta lös locket till kedjehuset och sedan torka rent. sedan är det bara att skruva dit locket igen och sedan fylla på med ny olja, antingen har du väll en oljesticka eller någon nivåplugg där.

Kolla om det inte redan finns några andra trådar här på forumet om detta
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
RE: Göra ordning skotern för vinter

Sen har du också en eller två smörjnipplar under sekundären.
Töm ur besinen ur förgasare och tank. Oljenivån i kedjehuset ska vara ca 2dl
 

Stormen

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Sundsvall Sverige
RE: Göra ordning skotern för vinter

Om du plockar isär kedjehuset så kosta på dig en ny packning till locket för det brukar bli läckage där annars. Jag fick även kompletera med packningsmassa.