Gårdagens tur, finns puderåka i Pite också

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lynx Valley - dit vill jag hitta... Koordinater?
Pic 1 Lynx Valley med XY, led finns via Infjärden och stråk finns snart från Älven via kraftledningen för tillfart från NO, dock mjukt och dj...gt stenigt och djupa pulvergropar samt lite klättring, blir bättre när snön sjunkit lite men norrsidan av kraftledningen är kul....

Pic 2 Puderåka med kordinat, denna ligger efter NAsaleden så den är lätt att hitta, lte snöfall och vindrift däruppe så är det snabbt orört igen.
Finns många andra ställen liknande denna att hitta , om man lusläser blå eller gröna kartan lite så hittar man dessa och är ensammen i det härliga vita, vinterledskartan är iom svag färgsättning/simpelt tryck lite svårare att nyttja för att hitta "guldkornen"

Kanske en Lynxträff en kväll i Lynx Valley vore något?, ställer man ut en P skylt av rätt sort så kan ju övriga , som givetvis är hjärtligt välkomna parkera lite bortanför:):)
 

TobbeP

Välkänd medlem
15 dec 2008
182
0
6
fan dit måste man ju fara och kolla=) har ju stugan just nere vid älven :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Då är det ju inte långt, kör upp vid O och sedan till 7:an via 4:an eller om det bär någorlunda via kraftledningen, ibland kan det vara bra pudersvängsåka vid myren 11-12 också.
 

TobbeP

Välkänd medlem
15 dec 2008
182
0
6
Ifjol bar det inget alls via kraftledningen faktiskt, körde säkert fast 5ggr då vi for ifjol:)

Ska kanske ut imorgon till stugan så då måste jag nästan passa på att fara upp dit också
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Spårade den svängen redan till Julafton, här är en vy från högsta toppen 26 dec 2008

Var ju lite bättre bärighet tidigare förra säsongen och sen är det nog de extra 20´+bredden som hjälper till och man såg spår efter de som försökt under hela säsongen, säkert några liter svett som gått åt på vägen upp:)

Har tänkt att spåra den svängen närmaste dagarna men bäst att göra i dagsljus då det finns en och annan sten och klippa på vägen.
 

TobbeP

Välkänd medlem
15 dec 2008
182
0
6
jo jag märkte av stenarna ifjol, knäckte en styrspindel och en skida där:(

vi var ju ifjol precis efter att det kommit typ 40cm nysnö oxå samt att jag hade mina sk*t plåtoriginalskidor med ingen bärighet alls:(
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
jo jag märkte av stenarna ifjol, knäckte en styrspindel och en skida där:(

vi var ju ifjol precis efter att det kommit typ 40cm nysnö oxå samt att jag hade mina sk*t plåtoriginalskidor med ingen bärighet alls:(
Nu är det spårat, var några som hade svettats i lördags vad det syntes på spåren och säkerligen också skrapat en och anan sten i både buk och matta.

Spårat och breddat lite , inga problem om man tar det lite lugnt.

När snön sätter sig lite mer går det att förbättra vägvalet på en del platser
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är det där den stora kraftledningen strax bortanför lillpite?

och är det den så undrar jag hur mycke stenar det är där? för den ser ju ganska rolig att köra efter.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Om man vill köra på stora och många myrar så ska man fara till Svenbyn...!

är det där den stora kraftledningen strax bortanför lillpite?

och är det den så undrar jag hur mycke stenar det är där? för den ser ju ganska rolig att köra efter.
HAHAHA... är du rädd för att kröka staget igen! :p
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
är det där den stora kraftledningen strax bortanför lillpite?

och är det den så undrar jag hur mycke stenar det är där? för den ser ju ganska rolig att köra efter.
Jo det är den som går upp vid Norrbodarna och kommer fram till Älven vid Finnbäcken.

Nog är det en del sten så går man med 8 000 rpm och stängda ögon kan det kosta men tjusningen går ju att hitta i rätta vägval och höjdtagning med Rotaxen på 5 000 rpm också, minst lika roligt, lärande och billigare både i grejor och bränsle:)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jo det är den som går upp vid Norrbodarna och kommer fram till Älven vid Finnbäcken.

Nog är det en del sten så går man med 8 000 rpm och stängda ögon kan det kosta men tjusningen går ju att hitta i rätta vägval och höjdtagning med Rotaxen på 5 000 rpm också, minst lika roligt, lärande och billigare både i grejor och bränsle:)

okej då kanske man ska fara nån dag och titta efter den då