Går det starta motorn utan vikter i variatorn ??

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Ja en udda fråga kanske.. men min skoter "wildcat 700 EFI" står för stunden utan vikter.. dessa är beställda men har inte kommit än, jag har bestämmt mig för att sälja pärlan och det kommer en i veckan o ska titta.. frågan är, kan man starta upp den bara så han får se att den går eller kommer den tokvarva upp på tomgången och skära?? ja eller nå =)

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Ja en udda fråga kanske.. men min skoter "wildcat 700 EFI" står för stunden utan vikter.. dessa är beställda men har inte kommit än, jag har bestämmt mig för att sälja pärlan och det kommer en i veckan o ska titta.. frågan är, kan man starta upp den bara så han får se att den går eller kommer den tokvarva upp på tomgången och skära?? ja eller nå =)
nepp du kan starta den utan variator

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de går alldeles utmärkt , varva däremot inte över inkopplings varv med vikter och utan rem

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Jag tänkte att primärvariatorn kanske funkade lite som ett svänghjul, alltså lite som motstånd, och tog man då bort denna kanske den skulle rusa upp i varv !! variatorn sitter ju kvar bara det att vikterna är borta, men det verkar ju som att majoriteten tror att det funkar alldeles utmärkt, dessutom går det ju att döda den snabbt om den skulle rusa !!

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
primärvariatorn funkar precis som ett svänhjul , men en motor med lättare svängmassa får inte mera varv utan varvar bara upp snabbare när man gasar , en skotermotor låter mkt rappare utan variator och känns helt annorlunda i startsnöret då "ingen" svängmassa jämnar ut "kompressions takterna"

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
de går alldeles utmärkt , varva däremot inte över inkopplings varv med vikter och utan rem
primärvariatorn funkar precis som ett svänhjul , men en motor med lättare svängmassa får inte mera varv utan varvar bara upp snabbare när man gasar , en skotermotor låter mkt rappare utan variator och känns helt annorlunda i startsnöret då "ingen" svängmassa jämnar ut "kompressions takterna"
Tänk efter lite grann nu Dysse.
Utan vikter skall du väl inte få några axiella krafter teoretiskt.
Du om någon kan ju allt om centrugialkrafter som variatorer
bygger på.Utan vikter i variatorn så slår väl inte skivorna ihop
som en handklappning.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vem har sagt det ???
ta nu å läs vad jag skriver ... : " (med) vikter och utan rem "