Går dåligt vid -5 till + grader

_Andreas_

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Söderhamn Sverige
Har en polaris indy 650 92:a som inte vill gå så bra när det är -5 och varmare. Den går bra tills man får upp tempen på den, när tempen är normal så börjar den böhhha lixom på mellanregistret."ingen ork* Men när det är -5 och kallare går den klockrent.
Vad ska man göra åt det?
Vågar man skruva lite på blandskruvarna utan att den nyper eller skär? Dom är juh ganska kännsliga dom här tripplarna.
Tacksam för svar! Mvh Andreas
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om den ska nypa eller skära pga mager blandning så sker ju det rätt nära fullgas, och där har blandningsskruvarna ändå ingen verkan.
En grov tumregel för Mikuni "VM" och liknande förgasare:
Blandningsskruv och pilotmunstycke påverkar från tomgång till 25 % gaspådrag.
Läge på nålen påverkar från 25 % till 50 %.
Huvudmunstycket påverkar från 50 % till fullgas.

Du använder väl separatsmörjningen förresten?

Kolla att du inte har problem med vevaxeltätningarna också (om det ser oljigt och lortigt ut kring vevaxeländarna, eller om tomgången ändrar sig när du sprayar startgas bakom variatorn).

En möjlighet till (med tanke på hur gammal skotern är) är något temperaturberoende fel i CDI:n. Den har en primitiv anordning för att ställa om tändläget efter varvtalet. I den ingår en del komponenter som åldras och kan bli temperaturkänsliga med tiden. Prova att värma och kyla CDI:n medan du håller motorn på lämpligt varv och kollar tändläget med stroboskoplampa.
 

_Andreas_

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Söderhamn Sverige
Japp jag använder separatsmörjningen !
Så du tror inte att det går att justera på blandskruvarna. För dom är juh lite kännslig när det är tempratur skillnader. Jag ska juh inte behöva byta huvudmunstyckena bara för det är lite varm ute. *klurar*
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Det är precis det du kanske måste göra.
Min 650 gick dålig när det var vamt ute.
Gå ner ett steg på MJ och kolla stiften.
Vad har du för Mj i nu då? Är den trimmad?

Lycka Till!
 

_Andreas_

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Söderhamn Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 20-Feb-04 kl 00:51 AM (CET)]Till x_rated.

Tack för tipsen !!
Det ända som är på, det är trim pipor. Vet ej vad det är för mj i nu faktiskt, stiften är nya. Man får lixom "pumpa* på gasen när den böhhar på mellan registret, då får man upp varvtalet. när den kommer över typ 5000 rpm då går den som en klocka.

Mvh Andreas.

 
S

skrotax_66

Du borde kika vad du har för munstycken i den...Luftskruven ska stå på 1 varv.Och det du också bör göra på den är att svarva om topparna på den...På 650 är dom otroligt kassa topparna, jag svarade mina och fick en helt ny maskin.
 

_Andreas_

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Söderhamn Sverige
Till skrotax_66

Tack för tipset ,dom är redan svarvade, och förstärkt vev. Beror inte det på vad jag har för munstycken i, eller ska dom alltid står på ett varv ??
 
S

skrotax_66

Min har alltid gått som en klocka på 1 varv....Men det kan väl vara skillnad...Min var rejält portad också.....
 

_Andreas_

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Söderhamn Sverige
Nu tror jag vet hur jag ska göra. Hörde men en polare som sa att jag skulle "labba" med nålarna. Han byte på sin och det vart en helt annan skoter på mellan registret.
Men jag vet juh inte om det hjälper på min.

Vad tror ni??? Tacksam för svar!!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Du kan ju alltid prova att flytta nålarna något steg ner (eller upp) och se om det blir någon skillnad. Det kostar ju inte mer än risken att tappa ner den lilla låsringen på något oåtkomligt ställe :)

Men om en gammal motor har gått bra i många år med samma bestyckning och sen slutar göra det, så är det inte rätt sätt att lösa problemet att hålla på och byta munstycken mm . Förmodligen finns det ett "riktigt" fel nånstans i botten. Det kan vara tjuvluft (förgasargummin, vevaxeltätningar), trasigt membran i bränslepumpen, slitna kolvar, fel i CDI-enheten som ger fel tändförställning vid vissa varvtal etc.
Uteslut alla andra felmöjligheter innan du bestämmer dig för att det hela är ett förgasarproblem!
 

_Andreas_

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Söderhamn Sverige
Till torbjörn.

Jo jag tänkte börja med att sänka nålarna för det tror jag räcker. Men om inte så ska jag byta nålar, med annan karaktär.

För det är inge "fel" på skotern. Jag vill bara hitta rätt bestyckning om man kan säga så !?

Tack för tipsen torbjörn.