Fy Vägverket

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Vägverket kommer att bygga om till 1/2 filig väg Sävast - Boden 2010 och stänger därmed vår mest trafikerade led, detta beslut blev klart i somras

Jvg. och väg 97 löper parallellt vid vår överfart, Banverket planerar att göra ett dubbelspår (växlingsfil) just vid vår överfart, även dom skulle stänga överfarten (samma överfart)

Avstängningen innebär att istället för att köra 800meter så kommer vi att tvingas köra en omväg på 15km för att komma till samma punkt

Döm om vår förvåning när det för ca 2 veckor sedan kom ett ypperligt förslag från Banverket, med planritningar kostnader mm, dom skulle anlägga en plåttunnel under både v97 och jvg om Bodens Kommun och Vägverket var med och delade på kostnaden

Bodens Kommun svarade: Mycket bra förslag

VÄGVÄRKET (rätt stavat i detta fall) : SVARADE NEJ

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Sv: Fy f-n för Vägverket

EDIT: Glömde tillägga att denna överfart används av all möjliga människor inte bara av skoterfolk således

Vi har även skickat aktuella handlingar till Nationella Snöskoterrådet innan beslut var taget(Vv har där en representant) men dom har inte ens bemödat sig att svara

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten

Citat Runte:"Vi har även skickat aktuella handlingar till Nationella Snöskoterrådet innan beslut var taget(Vv har där en representant) men dom har inte ens bemödat sig att svara "

Trist , ju mer man tittat på och läst tillgängliga offentliga handlingar ju större oro känner jag för i vilken säng våra centrala företrädare sover.
Det är ju som läge att de är på tårna och arbetar i förhand istället för som nu hela tiden efter det händer.

"Sävastupproret 2010":):)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48

Det suger FETT om VV får igenom sina visioner.

Dom kommer stympa av all vettig kommuniktion med andra sidan storvägen.

Folk kommer nog våghalsigt försöka hitta egna kortare vägar över.

Skulle gissa att ungdomar kommer chansa och köra i vägkorsningar, dom har inte tid att åka runt hela skiten..

Så jäkla surt att det kommer behövas en fruktansvärd olycka för att få VV att förstå.

Den aktuella överfarten används flitigt även på sommaren.

F U C K!!!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten

Vilket statistikunderlag har de fått i remissvar mm, en räkning av överfarter vid några väl valda tilfällen både normaldagar, kvällar samt högtrafikdagar kan ju omsättas i ökade co utsläpp mm samt de säkerhetsmässiga aspekterna på tidigarelagd trafik (tidigare på året)längs den reglerade älven och Sävastån.

Sammantaget sett mot en investering på någon miljon för en skotertunnel på lämpligt ställe så blir det en intressant värdering.
Dock, som jag skrivit i ett antal inägg runt detta med Gördalen , skoterförbud generellt osv så sitter våra centrala organisationer och sover (personlig uppfattning) vilket gör att man på lokal nivå inte är inne i processen i tillräckligt tidigt skede utan först då slutremisserna ska in, då är det svårt att påverka som sagt utan det måste ske flera år före , redan då utredningarna påbörjas.

Men som jag sa tidigare, "Sävastupproret 2010 " smäller högre i massmedia och mot myndigheter än alla de där orden vi inte ska lära barnen ännu.
All ammunition och argumentation finns redan det gäller att nyttja den på rätt sätt mot dem, t ex i de kommunala och länsvisa utvecklingsprogrammen finns det många vinklar att hitta.
De flesta kommuner nyttjar kryphålen när de remissvarar t ex "vi bifaller bla bla bla med under förutsättning att de lokala intressena tillvaratas" eller "vi bifaller bla bla bla med reservation för ytterligare utredning av de lokala intressenas utvecklings och tillväxtmöjligheter.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå

Säg att det behövs en tunnel för skidåkare, så blir det JA. :)

D

Deleted member 9532

Dom vill väl bygga något roligt i Sthlm istället för pengarna.

Det enda de bygger här nere nu för tiden är farthinder. Jag håller på att bli tokig!:frusty::rofl:

Det roliga är att jag kan räkna i huvudet att dom byggt minst 15 farthinder i närområdet i huddinge senaste tiden, men samtidigt så skrapar dom bort farthindrena i Danderyds kommun för att deras sportbilar inte går över :argh:

Rätt klockrent tycker jag!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48

Runte:

Kanske läge för några insändare i NSD?

D

Draken

Samla ihop en massa skoterfolk och övriga som använder passagen,sen ringer ni dit kuriren,nsd och 24an.

Jag lovar att det blir skriverier och kommer fram i ljuset!! Do it!

För övrigt har väl VV aldrig gjort något bra!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten

Runte:

Kanske läge för några insändare i NSD?
En av många bra vägar, inte bara NSD utan skicka till alla då det är svårt att få dem publicerade i positiv anda.

Ett gott råd, sitt på kontoret och fundera så man inte agerar i affekt(du vet det där med porslinsstol:))

Försök att få till en insändare med flera olika intressegruppers deltagande, finns ju t ex även de som är rädda om skidsspåren och har folk med visst inflytande, pondus och namn som kan öppna en och annan dörr på rätt sätt.

Absolut bästa och i ett sent skede kanske enda sättet att ha en möjlighet till gehör är en stark lokal protest, alltifrån affärsintressen till alla andra rekreationsintressen och glöm inte issäkerheten längs älven och ån som jag skrev tidigare, underlag finns säkert på Vattenfall och/eller Bodens Kommun.
Se även till att beskriva den ökade trafik det innebär åt annat håll i anslutning till boende som idag inte påverkas då det går att köra en enkel väg ut och vidare till antingen kusten eller norr om Boden och främst mot Gruvberget som är Bodensarnas utsedda närliggande rekreationsområde på många olika sätt, även från Kommunens sida.

SCR

Aktiv medlem
17 apr 2009
50
0
6
Dalarna, L-a
Kan meddela att VV inte blir så långlivade, och inte Banverket heller för den delen. Dessa två verk kommer att läggas ner och ersättas av det nya trafikverket om 3 månader 1/4 -10, och därefter huserar dom under samma tak.

Positivt eller negativt????

/ Magnus

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Kan meddela att VV inte blir så långlivade, och inte Banverket heller för den delen. Dessa två verk kommer att läggas ner och ersättas av det nya trafikverket om 3 månader 1/4 -10, och därefter huserar dom under samma tak.

/ Magnus
Mycket bra att man minskar antalet myndigheter, oavsett vad det är! :thumb:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vart ju en artikel i NK i alla fall, nu finns det något att spinna vidare på för Sävast som förort till Boden har betydelse.
De bosatta jobbar både i Lyleå och Boden och en av många orsaket till att bod där är just närheten till golfbana, Älven, Gruvberget och inte minst att kunna utnyttja dessa rekreationsmöjligheter oavsett man promenerar med hundar, kör skoter, cyklar mountainbike eller vad det nu kan vara.

Det här är viktigt att jobba vidare på så att VV i sina planer vart det än är i skotersverige tar hänsyn till detta.

Att tvinga skotertrafiken ut på Älven och Sävastån är som sagt tidigare vansinne, både miljömässigt men framförallt säkerhetsmässigt.
Det rimmar illa med Nollvisionens teser, vad har Ove Lundgren på VV att säga om trafiksäkerheten till exempel

Kör hårt Sävast Skoterklubb

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

/ Magnus
Det lär ju ändå bli samma innehåll i det nya verket, dvs. samma personer som idag sitter och bromsar utvecklingen, lär ju få jobba vidare i den nya myndigheten gissar jag.

SCR

Aktiv medlem
17 apr 2009
50
0
6
Dalarna, L-a
Det lär ju ändå bli samma innehåll i det nya verket, dvs. samma personer som idag sitter och bromsar utvecklingen, lär ju få jobba vidare i den nya myndigheten gissar jag.

Mycket möjligt att det blir så, men förhoppningsvis städas det upp på vissa poster. Och det är mycket troligt att det på sikt kommer att bli en del förändringar.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Mycket möjligt att det blir så, men förhoppningsvis städas det upp på vissa poster. Och det är mycket troligt att det på sikt kommer att bli en del förändringar.
Vi kan alltid hoppas, men tyvärr så tror jag att bakåtsträvarna är fastcementerade på sina kontorsstolar.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det är en väldigt bra analys, statliga verk som omorganiseras har ju en förmåga att hålla kvar samma folk och på samma jobb med en annan titel på visitkortet som renderar högra lön, så blir det när man utreder och tillsätter själv.
Egentligen är det bara ett nytt organisationsschema, trist för förvaltare finns det för många av