Funderingar....

eri00tor

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Boden Sverige
Det är så att jag har hört att en Ski-doo Mach 1
-95 har 134hk, denna höga effekt ska bero på att det -95 bara togs in X versioner av den, dvs. fabrikstrimmat.
Och en Mach 1 -96 hade runt 140hk, det var exakt samma motor som på -95:an men utan strypningen i ljuddämparen, och anledningen till att man satte en strypning på -95:an var att man fort ville ha ut den på marknaden, man visste inte om 670:in tålde det höga effekt uttagen, men efter 1 års tester så visade sig att den tålde det, så de tog bort den på efterföljande år.
Känner en som plockat bort den på sin -95:a, det blev visst en liten skillnad....
Har faktiskt funderingar på att köpa en sådan, grymt skönt ljud i dom också......
//Erik
 

Dunderkusen

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Knappast........

Vad jag vet så är det där rena fabler 140hk, visst.....och dagens 670X har 129??? Har haft en 96 mach1 och visst gick den skapligt, men fick i alla fall pisk av MXZ 670H0, Sen är den ju helt utan fjädring och tung som en oxe att styra. Köp nåt annat så blir du gladare när det blir lite guppigt. Min Lynx Rave Spec -00 670X till exempel?
 

eri00tor

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Boden Sverige
Mmmm....

Jooo.... Jag tyckte också att det lät lite väl mycke, men 134, tyckte jag lät troligt, den har ju trots allt dubbla pipor och 44mm gasare, jag har för mig att MXZ:an har 40mm?? eller har jag fel??? inte alls säker!!
Det kan ju hända att den har 128 med strypning och 134 utan??
Eftersom jag själv inte kan bekräfta uppgifterna på nå sätt (provkörning, bromstest osv.) så är ju inte jag heller helt övertygad, men men....
Man kanske ska ta och slå en signal till Tord Sundström.
Fast jag kan mycke väl tänka mig 134hk utan strypning, tycker det låter ganska rimligt på en fabrikstrimmad maskin.......
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Akademiskt intresse...

Effekten kan ju variera åtminstone - 5 % mellan olika exemplar av samma motortyp pga tillverkningstoleranser (lite olika volym i förbränningsrum, gjutkanter som har blivit lite olika, skillnader i friktion, lagerspel, tändläge, bränsleblandning mm). Och en och samma motor kan ge varierande värden beroende på olika bensinkvalitet, lufttryck, temperatur mm. Provbänkar har sällan bättre mätnoggrannhet än - 3%. Är det då nån större mening att försöka reda ut effektskillnader på några enstaka procent?
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
jag har för mig att jag sett en bromsning i usa som sade 122hk på en 96:a med dubbla pipor,670 med enkelpipa från samma år hade ca 116.