Funderingar kring skoterköp...

nielsen81

Ny medlem
15 okt 2008
2
0
1
Dalarö
Hallå!
Är en motorglad grabb som går i skotertankar inför vintern. Har varit mäktigt skoterbiten sedan en veckas skotersemester i trakterna kring Idrefjäll för några år sedan. Jag ska nu jobba säsong i sälen i vinter och där finns det ju gott om leder att köra på (även om det kanske är roligare utanför) och har därför börjat fundera på att skaffa mig en alldeles egen maskin i vinter. Även om det har skruvats en del med både bilar å motorcycklar för min räkning är jag så gott som helt novis när det kommer till skotrar. Har med andra ord en hel hög med frågor om detta som jag tänkte be om hjälp att få svar på här...

Till att börja med vill jag ha tips på lämpliga nybörjarmaskiner som lämpar sig både på å av leder... Värt att ta med i ekvationen kan ju vara att jag är en ganska "rejäl karl" på runt 110 kilo som skortern ska kunna få fart på. Kan väl även vara värt att nämna att smärtgränsen för kalaset är runt 50tkr snåret även om det gärna får kosta mindre. Sen vill jag gärna ha tips på vanliga fel och slitage, eller annat som bör kollas lite extra på vid köp. Funderar ävan på vad en rimlig försäkring brukar kosta, och om någon har något tips på försäkringsbolag som är extra br när det gäller skotrar.

Är även nyfiken på alternativ till att köpa egen maskin. Finns det tex någon som har hörtalas om någon som hyr ut på säsongsbasis eller kanske kortare leasing på ett halvt till ett helt år... Det skulle vara mycket intressant då det verkar bli sämre tider och dyra leksaker (som det i alla fall i mitt fall kommer vara) brukar bli svåra att bli av med... Vet ju inte om man hamnar någon stans det finns snö nästa vinter och då är det ju kanske dumt att stå med en onödigt dyr svårsåld pryl på halsen...

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
En yamaha Viper mtn eller en Yamaha Mountain Max skulle nog passa dig, då slipper du skruva då yamaha är kvallitet ända ut i tåspetsarna. Kan inte komma med så mkt hjälp nu då jag är allt för trött..
 

BerZzz

Medlem
19 nov 2006
34
0
1
Malung
har själv var upp till sälen ett par ggr ochåkt skoter bor ett par mil därifrån bara.. behövs ingen mountain maskin igenterligen. men annars så ör väll mountain maxen bra, artic mountain cat 600 är en bra maskin ochså. lr som jag skulle föredra: polaris rmk 800 -01, lr nån sks av nyare modell.
dessa maskiner ligger en bra bit under 50k dessutom! lycka till med skoterhandlandet! :rock:
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
En yamaha med 700-trippeln skulle nog passa ypperligt. En vanlig Viper räcker i Sälenfjällen, kanske är en vecka MAX per säsong som det blir tillräckligt med puder för att du inte ska kunna ta dig fram där nere. Tror inte att du kan leasa någon snöskoter dessvärre, och har aldrig hört talas om nån som hyr ut på säsongsbasis.
 
4

426H

Har varit en otrolig utveckling på skotrar dom senaste åren, främst när det gäller körställningen. Revolutionen började när skidoo lanserade rev:en för drygt fem år sedan. På moderna skotrar sitter man mer som på en cross, tidigare satt man mer som på en HD med framflyttade fotpinnar. Första årsmodellen av reven var 2003, den kanske man skall undvika men jag tror man kan hitta en 600:a från -04 för runt 50K, bästa köpet enligt mig!